Artikel ingezonden door Dieuwke Oudijk, Novagraaf.
Banaal of bekend: de rol van het onderscheidend vermogen in het merkenrecht

Door Lianne van Boxel
Rigo Trading SA, eigenaar van snoepproducent Haribo, diende op 19 april 2022 een aanvraag in voor het onderstaande beeldmerk via een Internationale Registratie waarbij de Europese Unie werd aangewezen.
De aanvraag werd gedaan voor een groot aantal warenklassen en uiteenlopende producten, waaronder klasse 9 (o.a. opname apparatuur en computers), klasse 14 (juwelen en edelstenen), klasse 16 (papier), alsook klasse 25 (kleding) en klasse 28 (spellen en speelgoed). Opvallend genoeg werd het beeldmerk niet aangevraagd voor snoepjes. De inschrijving van dit beeldmerk is in september 2023 geweigerd door het Europese merkenbureau EUIPO vanwege gebrek aan onderscheidend vermogen.
Een teken moet onderscheidend vermogen hebben om als merk geregistreerd te kunnen worden, wat zoveel wil zeggen als dat het teken in staat moet zijn de waren of diensten van de ene onderneming te onderscheiden van die van een andere.