Gepubliceerd op maandag 9 juni 2008
IEF 6216
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Mevrouw Smeets mist een helikopterview

Kamerstuk 29838, nr. 8, 2e Kamer. Auteursrechtbeleid; Verslag algemeen overleg gehouden op 9 april 2008 over o.a. jaarverslag 2006 College van Toezicht collectieve beheerorganisaties voor auteurs- en naburige rechten.

O.a: “Antwoord van de bewindslieden: “(…) Duidelijk is in ieder geval dat het huidige stelsel van heffingen op uitsluitend blanco dragers onvoldoende draagvlak heeft. Daarbij speelt de vraag een rol hoe ver het moet gaan met de blanco dragers, dus de dragers die men wel kan gebruiken, maar in de regel niet gebruikt voor het thuiskopiëren en de problemen die er zijn als die duurzaam erbuiten worden gelaten. Dit is niet simpel op te lossen. Als de verdeling niet op orde blijkt te zijn, moet worden gedacht aan verlenging van de huidige bevriezing met nog een jaar. In ieder geval is het streven om daar een helderder zicht op te krijgen en een oplossing te vinden. Van belang daarbij zijn de Europeesrechtelijke aspecten en de normale alsook vereiste praktijk in andere EU-lidstaten. De Europese Commissie is een nieuwe consultatieronde gestart en de uitkomsten daarvan zijn ook van belang voor de discussie in Nederland. De minister is van plan om daaraan deze zomer conclusies te verbinden en de Kamer daarover te berichten.

(…)  Het is soms lastig voor consumenten, als zij niet weten of een bron legaal dan wel illegaal is, vooral bij websites waarbij niet duidelijk is of de herkomst (il)legaal is. Daar in dit verband geen onredelijke eisen aan de consument gesteld mogen worden, is er geen reden om daarvoor een nieuwe strafbaarstelling op te stellen.

(…) De minister is vooralsnog geneigd om de geschillencommissie verplicht te houden, evenals streefnormering en de mogelijkheid van een preventieve toetsing. In het wetsvoorstel wordt ook rekening gehouden met een gedragscode. Het ontwerp kent de mogelijkheid om bij AMvB nadere regels te stellen voor de kwaliteit van de organisaties.

(…) Het auteurscontractenrecht houdt verband met het belang en de zwakke positie van de individuele maker. Voor de collectieve tariefafspraken is in overleg met de NMa een tijdelijke oplossing gevonden. Daarover is de Kamer verleden jaar al geïnformeerd. Op het ogenblik hebben bij thuiskopie, toezicht en geschillenbeslechting voorrang. Zodra die projecten in een gevorderd stadium zijn, wordt gekeken naar het wetsvoorstel inzake auteurscontractenrecht. Zoals het er nu naar uitziet, zal dat in 2009 worden ingediend. Intussen is er geen juridisch vacuüm.

(…) De eenfactuurwens is belangrijk: de ondernemer moet daarop kunnen zien waarvoor betaald wordt. (…) Eerst moet aangetoond worden dat het werkt, zodat vervolgens een zo breed mogelijk werkterrein kan worden verwezenlijkt. In de zomer zal het onderzoek naar de economische omvang beschikbaar komen.

(…) De brief over cybercrime wordt nog bewerkt en aangevuld. Het doet hem goed dat over deze brief al goede berichten zijn ontvangen. Het is voorts bekend dat binnen de richtlijn inzake naw-gegevens, mogelijkheden zijn om bevoegdheden aan private actoren te geven. Hierop wordt nader ingegaan in de toegezegde brief. (…) De minister van Economische Zaken beaamt dat niet alles verwacht kan worden van DRM. Zo is een nadeel dat het gekraakt kan worden en vervolgens gekopieerd en via internet verspreid. Het is goed om na te gaan in hoeverre met de nadelen kan worden omgegaan om de acceptatie te bevorderen.

Lees het kamerstuk hier.