Gepubliceerd op maandag 4 maart 2024
IEF 21830
Gerechtshoven ||
7 nov 2023
Gerechtshoven 7 nov 2023, IEF 21830; ECLI:NL:GHAMS:2023:3318 (Nordisk tegen de curator), https://www.ie-forum.nl/artikelen/nordisk-wel-mede-auteursrechthebbende-op-tv-format-psychic-challenge

Uitspraak ingezonden door Reindert van der Zaal en Sophie van Loon, Kennedy Van der Laan

Nordisk wel mede-auteursrechthebbende op TV-format 'Psychic Challenge'

Hof Amsterdam 7 november 2023, IEF 21830; ECLI:NL:GHAMS:2023:3318 (Nordisk tegen de curator). Nordisk houdt zich bezig met de ontwikkeling, productie en verkoop van films en televisieseries en is de producent van het televisieformat 'Sensing Murder'. TéVé Holland was een televisieproducent en hield zich bezig met consultancydiensten op het gebied van televisieformats. De creative directors van beide vennootschappen samen een format bible voor dit 'Sensing Murder' geschikt voor de internationale markt, wat leidde tot het TV-format 'Psychic Challenge'. Na faillissement van TéVé Holland is er een geschil ontstaan over de auteursrechten van dit format. Nordisk komt in deze zaak in hoger beroep tegen het vonnis van de rechtbank Amsterdam van 3 maart 2021 [zie IEF 19812]. In dat vonnis oordeelde de rechtbank dat Nordisk geen mede-auteursrechthebbende was op TV-format 'Psychic Challenge'.

In hoger beroep vordert Nordisk onder andere dat het hof voor recht verklaart dat de auteursrechten, die rusten op het format, voor 50% toekomen aan Nordisk. Het hof is van oordeel dat het door Nordisk beschreven format voldoet aan de maatstaf voor een auteursrechtelijk beschermd werk. Het format voldoet aan de eis van voldoende bepaalbaarheid, mede door hoofdelementen die in de format bible zijn opgenomen. Na het ontstaan van het format heeft TéVé Holland, zowel tegenover Nordisk als tegen de buitenwereld, altijd laten blijken dat zij Nordisk beschouwde als mede-eigenaar van het format. Daarbij wist de directeur en andere medewerkers van TéVé Holland dat Nordisk mede-auteursrechthebbende was op het format door de uitingen die zij hebben gedaan. In de distributieovereenkomst werden termen gebruikt als ‘owner’ en ‘format owner’. Deze termen duiden er op dat er een mede-auteursrechthebbende is op het format, namelijk Nordisk. De curator betwist dit. De curator stelt dat TéVé Holland de genoemde aanduidingen hanteerde om Nordisk credits te geven. Het hof vindt dit argument ongeloofwaardig, dus gaat hier niet in mee. Voorts heeft Nordisk betalingen ontvangen van TéVé Holland met in de beschrijving de tekst ‘format fee’. Dit impliceert dan ook dat er sprake is van mede-rechthebbende van het format. Op grond van het voorgaande vernietigt het hof het vonnis van de rechtbank. Het hof oordeelt dat Nordisk mede-rechthebbende is op het auteursrecht van het format.

4.4.12 De in dat verband door of met instemming van TéVé Partners/Holland gebruikte aanduidingen ‘owner’, ‘co-owner’, ‘Format Owner’ en ‘the format owned by’ wijzen in de context waarin die werden gehanteerd onmiskenbaar op (mede-) gerechtigdheid tot de intellectuele eigendom met betrekking tot dat format. De curator heeft weliswaar gesteld dat TéVé Partners/Holland die aanduidingen onverplicht hanteerde (onder andere omdat zij Nordisk vrijwillig (mede) credits wilde gunnen), maar heeft niet betwist dat de gehanteerde term ‘owner’ op zichzelf de strekking had dat daarmee de gerechtigde(n) tot het auteursrecht werd(en) aangeduid.

Het verweer van de curator dat TéVé Partners/Holland de genoemde aanduidingen niet hanteerde omdat Nordisk mede-auteursrechthebbende was maar slechts omdat zij Nordisk vrijwillig (mede) credits wilde gunnen, is niet geloofwaardig. Het ontwikkelen en exploiteren van tv-formats is voor TéVé Partners/Holland core business, en naast de genoemde vermeldingen van Nordisk deed TéVé Partners/Holland aan Nordisk betalingen – die door [naam 3] in zijn schriftelijke verklaring zijn aangeduid als ‘format fee’ en door de curator als ‘doorbetaling van royalty’s’ – van substantiële bedragen. De gepretendeerde vrijwilligheid valt ook niet te rijmen met het feit dat volgens de curator (zie hiervoor onder 4.4.5) het 50/50 delen van de opbrengsten voor de ‘thuislanden’ berustte op de ‘Handshake Deal’.