Gepubliceerd op dinsdag 19 april 2005
IEF 209
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Weer iemand beledigd door reclametuig.

Reclame Code Commissie ontvangt klacht over Versatel-commercial waarin Feyenoord scoort met behulp van ‘de hand van God’. De reclamespot zou ‘smakeloos en beledigend zijn voor christen’. De spot is een verwijzing naar een doelpunt van Maradonna op het WK 1986 in Mexico. Hij scoorde toen met zijn hand en zei dat dit ‘de hand van God’ was.

In de gewraakte reclame overkomt een Feyenoorder hetzelfde, waarna Hugo Walker zich afvraagd ‘in Godsnaam mogelijk is’. De reclame besluit met de tekst ‘dat de hand van God nog niet in het keuzemenu zit'. De Versatel-commercial zou smakeloos en beledigend zijn voor christenen en mensen met een andere religie die ook in een God geloven. De uitdrukking ‘Hoe is het in Gods naam mogelijk?’, noemt de klager ongepast en godslasterlijk. Tenslotte wordt gezegd ‘dat de hand van God nog niet in het keuzemenu zit’. Dat God nog niet in het keuzemenu zit zou verder suggereren dat God geen wonderen zou kunnen verrichten. Met dergelijke opmerkingen zou het Christendom bovendien belachelijk worden gemaakt.