Gepubliceerd op donderdag 12 mei 2005
IEF 322
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Vergelijkende reclame (2)

Wie in het eerder vandaag geplaatste stukje over de RCC Kruidvat-uitpraak deze link naar het Louis Couperus Genootschap is gevolgd, heeft het al gelezen: de desbreffende Couperus uitgave van het Kruidvat is ook nog eens vermeendelijk inbreukmakend.

"De grootste aanwijzing dat de Couperus-box niet meer is dan een heruitgave van de Amstel-paperbacks zit in kleine details. Van Vliet wijst op twee passages. Naast deze tekstuele missers, zijn ook de verklarende woordenlijsten aan het einde van De stille kracht en Langs lijnen van geleidelijkheid in beide uitgaven vrijwel identiek. Het lijkt er dus sterk op dat de hele Kruidvat-uitgave voornamelijk op vlijtig kopieerwerk berust. Dat verklaart ook meteen de opmerkelijke selectie die men heeft gemaakt uit Couperus’ werk.

In een cassette met de titel ‘grootste werken’ horen zijn koningsromans zeker niet thuis. Grote historische romans als Iskander en De komedianten ontbreken… net als in de Amstel Klassieken-reeks. Met de ‘persoonlijke keuze van de uitgever’ heeft het in ieder geval niets te maken.

Uitgever L.J. Veen was volkomen verrast door de Kruidvat-uitgave. Editeur Marijke Stapert-Eggen, die voor L.J. Veen de Koningsromans en Langs lijnen van geleidelijkheid heeft verzorgd en eveneens meewerkte aan de Volledige Werken, vernam het nieuws uit de krant. Volgens Stapert-Eggen wijst het gebruik van de titel Koningsromans erop dat het om haar editie gaat.
Foreign Media Group, de moedermaatschappij van Brilliant Books, hult zich voorlopig in stilzwijgen. Directeur Ramon Dahmen wil alleen maar kwijt dat onze bevindingen op ‘feitelijke onjuistheden’ berusten. Een groot deel van de Amstel-pockets zijn niet langer beschermd. Voor de uitgaven die verzorgd zijn door Stapert-Eggen gaat dat niet helemaal op. Of de betrokkenen hierin aanleiding zien om stappen te ondernemen, is op dit moment nog niet bekend. Copyrightschending of niet, de grote uitgeverijen zijn gewaarschuwd: Brilliant Books heeft al laten weten mogelijkheden te zien in het werk van Simon Vestdijk."

Afbeelding: Theo van der Nahmer, beeldhouwer van het beeld van Eline Vere (1958), in het plantsoen langs de Groot Hertoginnelaan, Den Haag.