Gepubliceerd op woensdag 26 april 2023
IEF 21382
BBIE ||
24 apr 2023
BBIE 24 apr 2023, IEF 21382; (Boom tegen Boomer), https://www.ie-forum.nl/artikelen/oppositie-van-boom-slaagt-niet

Oppositie van Boom slaagt niet

BBIE 24 april 2022, IEF 21382; Zaaknr. 2017943 (Boom tegen Boomer) Het Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom (BBIE) heeft geoordeeld over de oppositie tegen de inschrijving van het woordmerk 'Boomer'. Boom, de opposant, baseert de oppositie op haar twee oudere woord-/beeldmerken 'Boom', waarvan zij houder is.

De opposant stelt dat er sprake is van verwarringsgevaar op basis van visuele, auditieve en identieke overeenstemming tussen 'Boom' en 'Boomer'. Door de uitgang '-er' zou 'Boomer' gezien kunnen worden als de vergrotende trap van 'Boom'. Bovendien bevatten beide merken het identieke deel 'Boom'. Tot slot betoogt de opposant dat de uitspraak van het 'Boom'-deel een harde klank heeft, terwijl het '-er'-deel zachter wordt uitgesproken.

Voor de beoordeling of er sprake is van verwarringsgevaar tussen de merken, kijkt het BBIE naar de totaalindruk die wordt achtergelaten bij het relevante publiek. Als het publiek daardoor kan denken dat de aangeboden diensten of producten van beide merken afkomstig zijn van dezelfde onderneming, is er sprake van verwarringsgevaar.

Het BBIE oordeelt dat de merken visueel wel op elkaar lijken, maar auditief niet overeenkomen. Daarnaast verschillen de betekenissen van beide woordmerken. Het ingeroepen merk roept bij het relevante publiek de gedachte op aan een boom, een houtige stam die boven de grond vertakt, terwijl 'Boomer' wordt geassocieerd met een persoon van een oudere generatie (verkorting van baby boomer). Daarom is de totaalindruk van de merken niet hetzelfde en is er volgens het BBIE geen sprake van verwarringsgevaar.

Het BBIE wijst de oppositie af.

32. Het Bureau is van oordeel dat het relevante publiek bij het zien van de ingeroepen merken zal denken aan een boom, te weten een gewas met (één) houtige stam die zich op enige hoogte boven de grond vertakt. Het gaat hier naar het oordeel van het Bureau om een duidelijke vastomlijnde betekenis die onmiddellijk door het relevante Benelux publiek wordt herkend.

34. Bij het zien van het betwiste teken Boomer, zal het relevante Benelux publiek naar het oordeel van het Bureau denken aan een persoon van een wat oudere generatie (verkorting van baby boomer) 8 . In 2019 is het woord Boomer door de Van Dale verkozen tot woord van het jaar.

47. De tekens stemmen visueel (in zekere mate) overeen. Auditief is er geen sprake van overeenstemming. Begripsmatig is er sprake van een verschil. De ingeroepen merken hebben voor het relevante Benelux publiek een duidelijke, vaste en onmiddellijk begrijpelijke betekenis (zie hiervoor onder 32), terwijl ook het betwiste teken een voor het Benelux publiek bekende betekenis heeft (zie hiervoor onder 34). Het begripsmatig verschil is naar het oordeel van het Bureau van zodanige aard dat daardoor de punten van visuele overeenstemming worden geneutraliseerd.11 Daar komt bij dat de ingeroepen merken kort zijn, waardoor de verschillen met het betwiste teken, dat langer is, eerder opvallen. Het Bureau komt daarom tot de conclusie dat de totaalindruk van de tekens niet overeenstemt.