Gepubliceerd op maandag 19 augustus 2019
IEF 18632

Margriet Koedooder: a 'new' town road. Youngkio's BeatStars' contracten en licenties ontleed

YoungKio, een Nederlandse jongen uit Purmerend, scoorde dit jaar de grootste wereldhit ooit met het nummer 'old town road' van Lil Nas X en (in een remix) Billy Ray Cyrus. Met zijn muziek is inmiddels een Billboard Hot 100 record gebroken, want het nummer staat het langst ooit op nummer 1 van die lijst. YoungKio verkocht de door hem gemaakte beat (in feite: instrumentale muziek) via het platform BeatStars. BeatStars is een digitale, wereldwijde marktplaats voor muziekproducers. Vraag en aanbod voor beats komen er bij elkaar.

Lil Nas X kocht de beat die nu zo beroemd is geworden van YoungKio voor 30 Amerikaanse dollars. Maar wat hield deze verkoop precies in als het gaat om de onderliggende rechten op de beat? Verdient YoungKio nog wel mee aan het enorme succes van de song? Of betekende de verkoop van de beat een afstand van al zijn rechten? In het onderstaande artikel worden de contracten van BeatStars doorgenomen. Met name wordt gekeken naar de inhoud van de licenties die in de gestandaardiseerde en geautomatiseerde contracten van BeatStars’ platform zijn opgenomen.
Verder lezen.

Deze bijdrage is geschreven door Margriet Koedooder, De Vos & Partners.