Gepubliceerd op donderdag 28 juli 2005
IEF 711
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

In Memoriam

Uit een de necrologie van Marten Toonder in de NRC van vandaag blijkt dat Olivier B. Bommel zijn bestaan wellicht dankt aan het auteursrecht: "Vanaf 1931 werkte hij in opdracht van kranten, bladen en de Leidse Rotogravure Maatschappij als ghoster: hij bewerkte Angelsaksische dagbladstrips zó dat de figuren niet langer herkenbaar waren en er geen auteursrechten betaald hoefden te worden.  Zo ontstonden Uk en Puk, Bram Ibrahim, Dikkie en Dunnie, en Thijs IJs, een beertje dat Toonder als opvolger van de Engelse Rupert Bear (Bruintje Beer) voor het Nieuwsblad van het Noorden ontwierp en dat je kunt beschouwen als de oer-Bommel." Zo blijkt dat het auteursrecht creativiteit niet alleen beschermt maar onbedoeld ook stimuleert. Voorzover dat bij een veelzijdig kunstenaar als Marten Toonder nog nodig was natuurlijk.