Gepubliceerd op donderdag 30 juni 2005
IEF 571
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

HvJ verdient biertje

  Arrest van het Hof van 30 juni 2005, C-286/04 (Eurocermex sa/BHIM) Het Belgische bedrijf Eurocermex verhandelt het Mexicaanse bier Corona in Europa. Het Corona bier is vooral in de zomermaanden mateloos populair en wordt vaak met een schijfje citroen vastgeklemd in de hals van het flesje aangeboden.

Er zijn verschillende redenen om een stukje citroen alvast toe te voegen aan een biertje. Een van de redenen is dat als je een slok neemt direct de citroensmaak proeft. In Mexico wordt het citroentje toegepast om de vliegen te verjagen. Toch probeerde het Belgische bedrijf het doorzichtige, met een gehele vloeistof gevulde fles met een lange hals waarin een schijfje citroen met groen schil is vastgeklemd, als gemeenschapsmerk aan te vragen. Terecht is dit geweigerd omdat het elk onderscheidend vermogen mist.

Zowel het BHIM en het Gerecht van Eerste Aanleg hebben de aanvraag afgewezen voor de waren “bieren, mineralen en gazeuse wateren, vruchtensappen” van klasse 32 en de diensten “restaurants, bars, snackbars” van klasse 42, op grond dat het merk elk onderscheidend vermogen mist. Het Belgische bedrijf laat het hierbij niet zitten en stapt naar het Hof. Het Hof maakt korte metten met de opgeworpen middelen: “In casu beperkt rekwirante zich ertoe haar in eerste aanleg gevoerde betoog met betrekking tot onvoldoende motiveren van de omstreken beslissing te herhalen, en preciseert zij niet in welke opzicht het Gerecht in het bestreden arrest blijk heeft gegeven van een onjuiste rechtsopvatting”.

Het Hof van Justitie wijst de gevraagde voorziening af. Het zou te gek voor woorden zijn indien dit vormmerk wel zou zijn toegewezen, wetende dat het citroentje wordt toegevoegd om de vliegen te verjagen. Het is eigenlijk ongelooflijk dat het Hof van Justitie serieus op dit soort zaken ingaat.

Lees het arrest hier.