Gepubliceerd op donderdag 17 maart 2016
IEF 15773
Gerecht EU (voorheen GvEA) ||
16 mrt 2016
Gerecht EU (voorheen GvEA) 16 mrt 2016, IEF 15773; ECLI:EU:T:2016:148 (SPA WISDOM), https://www.ie-forum.nl/artikelen/generieke-betekenis-spa-voor-hydratherapiecentrum-is-niet-uit-te-breiden-naar-cosmeticamerk-spa-wisd

Uitspraak ingezonden door Eric De Gryse, Simont Braun. 

Generieke betekenis spa voor hydratherapiecentrum is niet uit te breiden naar cosmeticamerk SPA WISDOM

Gerecht EU 16 maart 2016, IEF 15773; IEFbe 1728; T-201/14; ECLI:EU:T:2016:148 (SPA WISDOM) 
Uit het persbericht: The Body Shop kan "SPA WISDOM" niet laten inschrijven als gemeenschapsmerk. Bescherming van het bekende merk SPA tegen de inschrijving van SPA WISDOM voor waren in klasse 3 (cosmetische middelen). Aldus bevestigt het Gerecht zijn vroegere rechtspraak door vast te stellen dat het woord "spa” eventueel een generieke term kan vormen ter beschrijving van een voor hydrotherapie gebruikte ruimte, zoals een hamam of sauna, maar niet ter beschrijving van cosmetica, op grond dat het verband tussen cosmetica en centra voor hydrotherapie niet dusdanig is dat het generieke of beschrijvende karakter van dat woord daartoe kan worden uitgebreid.

Bovendien merkt het Gerecht op dat het imago van het merk SPA en de door dit merk overgebrachte boodschap verwijzen naar gezondheid, schoonheid, zuiverheid en een hoog mineraalgehalte. Dat geldt ook voor cosmetica. Cosmetica dienen immers om de huid te beschermen, te verzorgen en te zuiveren en streven een schoonheidsdoel na.

Het Gerecht komt dus tot de slotsom dat het BHIM terecht heeft geoordeeld dat het gebruik van SPA WISDOM het gevaar inhield dat ongerechtvaardigd voordeel zou worden getrokken uit de reputatie van het merk SPA en het door dit merk uitgestraalde imago, zodat de verkoop van de door het aangevraagde merk aangeduide waren zou worden vergemakkelijkt door de associatie ervan met het oudere merk.