Gepubliceerd op woensdag 23 februari 2005
IEF 77
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Emergente Merken

Voor wie dacht dat met het merkenjargon met alle woord-, beeld-, kleur-, geur- en klankmerken wel zo'n beetje was uitgeput, introduceert Nauta-advocaat Olav Schmutzer in zijn in de nieuwste IER gepubliceerde artikel "Weigeren voor een hoger doel" de term Emergente Merken. Naar aanleiding van het Postkantoorcriterium stelt hij: "Het is misschien aardig om deze leer van het Hof met een verwijzing naar de metafysica aan te duiden als 'merken-emergentisme. Indien een samengesteld merk ontstijgt aan de haar delen en zo kan rekenen op de goedkeuring van het Hof, kan dan gesproken worden van een 'emergent merk'. Het is afwachten of de term beklijft, maar metafysicus Schmutzer laat in ieder geval zien dat het merkenrecht niet zo oppervlakkig is als door sommigen wel wordt aangenomen