Gepubliceerd op dinsdag 12 juli 2005
IEF 627
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Beleidsregels sponsoring

Het Commissariaat voor de Media heeft de sponsorregels die gelden voor publieke en voor commerciële omroep geactualiseerd. Op grond van de nieuwe regels wordt het, in aansluiting op de Europese regelgeving, voor commerciële omroepen onder meer mogelijk om sponsorvermeldingen niet alleen aan het begin of aan het eind van een programmaonderdeel, maar ook voor of na een programmaonderbrekend reclameblok te plaatsen.

Met betrekking tot de publieke omroep is het begrip niet-particuliere onderneming nader ingevuld. Kortweg gaat het om overheidsinstellingen (al dan niet als zelfstandig bestuursorgaan) en maatschappelijke/goede doelenorganisaties, waaronder ook de permanente landelijke loterijen.  Voor alle omroepen geldt dat het op een billboard, naast de naam of het merk, vermelden van een e-mailadres, internetadres, hoofdactiviteit of hoofdvestiging, niet meer wordt beschouwd als een reclameboodschap. Daarnaast mogen commerciële omroepen nu ook producten en diensten op hun billboards vertonen. Verder is vastgesteld dat bijdragen die niet uitkomen boven € 500,- per programmaonderdeel voor televisie en € 100,- per programmaonderdeel voor radio, worden aangemerkt als bijdragen van ondergeschikte betekenis.

De Beleidsregels sponsoring publieke omroep 2005 en de Beleidsregels sponsoring commerciële omroep 2005 gelden per 1 augustus 2005. Beide regelingen zijn te vinden op deze website onder Regelgeving. Persbericht CvdM.