Gepubliceerd op vrijdag 22 april 2016
IEF 15894

Bijdrage ingezonden door Dirk Visser, Visser Schaap & Kreijger / Universiteit Leiden, eerder in Mr.

Auteursrechtdebat: Dirk Visser - Nieuw(s)uitgeversrecht?

Begin 2016 lanceerde Brave Software een nieuwe internetbrowser die advertenties op websites blokkeert en vervangt door andere, ‘betere’ advertenties. Dat zijn advertenties die beter aansluiten bij de belangstelling van de gebruiker. En dus meer geld op brengen. De opbrengst van die betere advertenties wil Brave Software delen met de uitgevers van de websites. De Amerikaanse vereniging van nieuwsuitgevers stuurde een boze brief aan Brave Software. Er zou sprake zijn van auteursrechtinbreuk en merkinbreuk. De boosheid is begrijpelijk, want die uitgevers lopen zo al hun eigen reclame inkomsten mis.

In Duitsland kregen nieuwsuitgevers kort geleden een wettelijke recht om Google te verbieden nieuws te kopiëren. Het heeft niet gewerkt: nieuwsuitgevers kunnen het zich niet permitteren om Google dit te verbieden, omdat ze dan te veel bezoekers mislopen die hen via Google weten te vinden.

Eind 2015 besliste het Hof van Justitie van de EU dat uitgevers niet op grond van de wet voor 50% mogen meedelen in de auteursrechtelijke fotokopieerheffing. Die vorm van meedelen is wel sinds jaar en dag gebruikelijk in de meeste landen. De hoogste Duitse rechter verbood die verdeling inmiddels ook.

Nieuwsuitgevers hebben het niet makkelijk. Daarom onderzoekt de Europese Commissie nu of zij een eigen ‘naburig recht’, moeten krijgen, vergelijkbaar met het auteursrecht. Platenproducenten, filmproducenten en omroepen hebben al een dergelijk eigen recht.

Het is zeer de vraag of een dergelijk recht gaat helpen. Het zou uitgevers wel op een eenvoudige manier een wettelijk recht geven om mee te delen in allerlei heffingen, voor (foto)kopiëren en uitlenen bijvoorbeeld. Maar dat is het dan ook wel.

Het is veel belangrijker dat de het bestaande auteursrecht niet te zeer buitenspel wordt gezet. Als iedere vorm van opzettelijk en parasitair (omgeven door eigen advertenties) ‘deeplinken’ en ‘add blocken’, zelfs naar illegale bronnen, niet op grond van het auteursrecht kan worden verboden, zoals een Advocaat-Generaal bij het Hof van Justitie van de EU recent suggereerde, dan wordt het erg lastig om met eigen content geld te verdienen op internet. Het wordt erg aantrekkelijk om parasitair met andermans content aan de haal te gaan. En erg onaantrekkelijk om in nieuwe content te investeren.

Mocht u meer informatie nodig hebben of weet u nog niet of u voor of tegen bent, ga dan naar de conferentie in Amsterdam gehouden op aanstaande zaterdag 23 april.