Met vergelijkbare redeneringen werd downloaden uit illegale bron  altijd rechtgepraat. Er waren geen legale bronnen, de muziek- en  filmindustrie opereert met een zwaar achterhaald businessmodel,  kopieerbeveiligingen op dvd's zijn zó triviaal te kraken en men neemt  het internet niet serieus. Bovendien is het onzin dat wij in Nederland  maanden moeten wachten tot de industrie het zich verwaardigt een serie  op dvd uit te brengen. En er was natuurlijk het mooie juridische  argument dat het nergens stáát in de Auteurswet, dat je alleen mag  downloaden uit legale bron.    Nou blijken we dus die wet altijd  verkeerd gelezen te hebben. Alle juridische experts, alle politici die  in de Kamer hebben verdedigd dat thuiskopiëren uit illegale bron  eigenlijk gewoon past binnen de wet: ze zaten er allemaal naast. Een  thuiskopie mag alleen uit een legale bron, aldus de hoogste Europese  rechtbank. Het staat niet letterlijk zo in de wet maar een andere uitleg  is in strijd met een doeltreffend auteursrecht.    Nu gaat iedereen natuurlijk direct naar Netflix en Spotify, zou je denken. De wet is de wet.    Eh,  nee. De maatschappij is volledig gewend geraakt aan downloaden van  films en series, wanneer ze maar willen. Series bingen is de normaalste  zaak van de wereld; je gaat toch niet wáchten op de volgende aflevering.  En torrenten is allang geen moeizaam proces voor nerds meer. Loop de  Media Markt binnen en je vindt zo een mediaspeler met  televisie-aansluiting die direct afspeelt wat u van Usenet of the Pirate  Bay plukt. Wilt u er een netwerkserver bij van twee terabyte? Of heeft u  liever een apparaatje met ingebouwde harddisk én Bittorrentclient, die u  vanaf uw telefoon kunt bedienen? Uiteraard is het gebruik van  Bittorrent geheel op eigen risico, aldus de handleiding.    Is deze  houding te veranderen? Misschien. Ook die twee fietssituaties overtraden  natuurlijk de wet. En in beide situaties had die wet geen enkel  draagvlak bij de doelgroep. Werd er eens een fietser aangehouden, dan  werd die boos over de onzinnige boete. En de rest fietste vrolijk  illegaal verder. Precies hetzelfde zie je nu bij auteursrechtinbreuken:  de enkeling die wordt aangeklaagd, voelt zich 'gepakt' en ten onrechte  eruit gelicht. En de rest gaat vrolijk verder.    Die twee illegale  fietssituaties zijn nu goeddeels opgelost. Maar de manier waarop dat  gebeurde, verschilde nogal. Fietsen zonder licht is gevaarlijk, dus daar  blijft handhaving gewenst. Maar eerst moest draagvlak gecreëerd worden.  Met reclamecampagnes en flyers werden fietsers herinnerd aan het  fietsenzonderlichtverbod, en vaak werden ook gratis lampjes uitgedeeld.  Vanaf oktober werd men staande gehouden en gewaarschuwd, en in de  donkere maanden daarna kon je daadwerkelijk 55 euro aftikken voor  fietsen zonder licht. Hoewel de wet wel werd aangepast: fietsverlichting  mag ook op de bestuurder bevestigd zijn (art. 35 RVV).    Ook voor  het rechtsaf door rood werd een wettelijke oplossing gevonden:  toegestaan mits met een bord aangegeven (art. 68 RVV). Hier werd dus de  feitelijke situatie gelegaliseerd. De schade voor de maatschappij door  dit handelen was beperkt, en daarom was hard handhaven hier zinloos.    Zoiets  moet ook te bedenken zijn voor downloaden. Vanzelf gaat er niets  gebeuren. Hard handhaven gaat niet werken. Het gaat om het draagvlak, de  maatschappelijke houding moet veranderen. Maar wat is het equivalent  van de gratis lampjes en de flyers? Wat zetten we op de borden op de  digitale snelweg? En vooral: hoe érg vinden we downloaden, oftewel is  dit een fietsen-zonder-licht of een rechtsaf-door-rood?  Arnoud Engelfriet  |