IEF 18506

Zullen auteurs en artiesten eerlijk van nieuwe auteursrechtrichtlijn profiteren?

Sinds april is de nieuwe Auteursrechtrichtlijn een feit. De invoering ervan verliep bijna onopgemerkt, maar het was een dubbeltje op zijn kant. Als het Verenigd Koninkrijk op de geplande Brexit-datum (29 maart) de EU verlaten had, was het richtlijnvoorstel, na een ruim gepubliceerde stemming in het Europese Parlement, alsnog gesneuveld in de Raad van Ministers. Ook Duitsland stemde na grote aarzelingen voor, terwijl Nederland zich tegen het voorstel uitsprak.

Dat laatste kan nauwelijks verrassen: Nederland is traditioneel tegen uitbreidingen van rechten voor auteurs en artiesten geweest. Nederland stemde enkele jaren terug tegen verlenging van het naburig recht van vijftig naar zeventig jaar, waardoor musici niet langer  elke controle over hun opnamen nog tijdens hun leven kunnen verliezen. Nederland was het voorlaatste land in Europa dat de Wet op de naburige rechten invoerde. En Nederland voerde, om maar een voor musici minder bekend voorbeeld te noemen, de minimaal noodzakelijke bescherming van het volgrecht voor beeldend kunstenaars in (een maatregel waardoor schilders en beeldhouwers meeprofiteren van doorverkopen van hun werk). Lees hier verder.
 

Deze bijdrage is geschreven door Erwin Angad-Gaur en is een voorpublicatie uit Muziekwereld 2-2019.