DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 25 november 2020
IEF 19603

Artikel ingezonden door Paul Steinhauser, jurist IE.

Paul Steinhauser: de relatieve geldigheid van het merk

Het blijkt niet eenvoudig om met de wetgeving in de hand te beoordelen of het ene merk te dicht in de buurt komt van het andere merk. Of het nu gaat om een oppositie of een inbreukprocedure, meer dan eens wordt in hoger beroep anders geoordeeld dan in eerste aanleg. De betreffende artikelen van de UMV en de Merkenrichtlijn 2015 (hierna: MR) dienen als checklist bij het beoordelen van de criteria om de kans van slagen te beoordelen.
Wat de juiste uitleg is van de wettelijke criteria volgt met name uit de rechtspraak van het HvJ EU (hierna: het Hof). Belangrijkis dat het Hof in het kader van de uitleg van artikel 8 lid 1, onder b UMV heeft duidelijk gemaakt dat de toelaatbaarheid van een merk in het licht van een overeenstemmend ouder merk in twee fasen (of twee stappen, zo je wilt) moet worden beoordeeld.
Lees verder.