Gepubliceerd op maandag 2 januari 2017
IEF 16474

Bas Kist - Trump triomfeert ook in China; Ongewenste 'break' voor KitKat

Na zijn glorieuze verkiezingswinst in de Verenigde Staten heeft Donald Trump nu ook in het gevreesde China een zege geboekt. De president-elect is erin geslaagd de registratie van de merknaam Trump voor vastgoeddiensten te laten annuleren. Het merk was in 2006 in China aangevraagd door ene Dong Wei. Deze Wei, een van de vele merkkapers die in China actief zijn, was Trump indertijd net iets te slim af: zijn merkregistratie was één maand ouder dan die van Trump zelf. Na jaren procederen, talrijke verloren rechtszaken, ontslagen advocaten en wisselende juridische strategieën trok Trump dan onlangs toch aan het langste eind en werd de registratie van Wei omver gekegeld. Omdat de uitspraak nog niet is gepubliceerd, is het gissen waarom Trump onverwacht toch in het gelijk is gesteld. Een mogelijkheid is dat de merkenautoriteiten zich hebben laten leiden door de grote media-aandacht voor de persoon Trump in China. Maar het zou ook kunnen dat de Chinezen een oude, niet officiële regel van stal hebben gehaald, die zegt dat het niet de bedoeling is dat kapers de namen van Amerikaanse presidenten als merk claimen. Zo werden eerder in China de registraties van de merken Clinton, Obama en Hillary ongeldig verklaard.

Ongewenste 'break' voor KitKat Het zit Nestlé ook niet mee. De juridische bescherming van zijn bekende KitKat-reep staat op de tocht. In 2002 vroeg Nestlé Europese merkbescherming aan voor de vorm van de KitKat, een blok chocolade bestaande uit vier repen. Na veel gedoe kreeg het bedrijf in 2006 de gewenste bescherming. Maar daarna begon het gedonder pas echt. In 2007 spande concurrent Cadbury een procedure aan om het vormmerk ongeldig te laten verklaren omdat het chocoladeblok niet onderscheidend zou zijn. Na een jarenlang gevecht en tegenstrijdige uitspraken trok Nestlé in 2012 toch aan het langste eind. Marktonderzoek Ongewenste ‘break’ voor KitKat toonde aan dat de Europese consument de KitKat aan zijn vorm herkent. Groot feest bij Nestlé!

Echter, onlangs ging het toch nog mis. Na een nieuw beroep van Cadbury, dat inmiddels Mondelez heet, bepaalde het Europese Gerecht op 15 december dat het marktonderzoek van Nestlé onvoldoende was. Wil je zo’n reep als merk in Europa registreren, dan moet je aantonen dat de vorm in alle landen van de Europese Unie bekend is. En in het marktonderzoek van Nestlé ontbraken een paar landen. Het bedrijf moet zijn huiswerk nu overdoen.

En zo worden er al 15 jaar miljoenen euro’s verspijkerd aan juridische haarkloverij rond een eenvoudige chocoladereep. Have a Break!