DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 15 mei 2023
IEF 21416

Artikel ingezonden door: Anne-Fleur Filemon en Jellien Roelofs

Aan de slag met de Code voor Duurzaamheidsreclame: een goed begin is het halve werk!

De verwachting is dat het aantal klachten over duurzaamheid bij de Reclame Code Commissie (hierna: RCC) in de komende jaren niet zal afnemen. Integendeel. Er is een exponentiele groei van de aandacht voor duurzaamheid, duurzame milieuclaims en greenwashing en vanuit Europa klinkt de roep om bescherming van de consument tegen misleidende duurzaamheidsclaims. Dergelijke claims worden gereguleerd door regelgeving op het gebied van Oneerlijke Handelspraktijken en de interpretatie daarvan door de Autoriteit Consument & Markt (hierna: ACM) in de Leidraad Duurzaamheidsclaims (hierna ook: Leidraad). In deze Leidraad geeft de Autoriteit Consument & Markt (hierna: ACM) een aantal vuistregels en voorbeelden die bedrijven kunnen helpen bij het formuleren van hun duurzaamheidsclaims. Als zulke claims in reclame voorkomen, is ook de zelfregulering van de NRC en MRC/CDR van toepassing.