Press Release
issued by the Registrar of the Court

-
i
|
|
i e |

I

T

| Y
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS ECHR 009 (2018)
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME 10.01.2019

An order prohibiting the daily newspaper Bild from publishing
or distributing a photograph of a celebrity in pre-trial detention
did not breach the Convention

In its decision in the case of Bild GmbH & Co. KG and Axel Springer v. Germany (applications
nos. 62721/13 and 62741/13) the European Court of Human Rights has unanimously declared the
application inadmissible. The decision is final.

The case concerned an order prohibiting the publishers of the mass-circulation daily newspaper Bild
from publishing or distributing a photograph of a well-known Swiss journalist taken while he was in
pre-trial detention.

In the Court’s view, although the photograph in question had not been defamatory, depreciatory or
degrading for the television presenter’s image, it had nevertheless shown him in a situation — in a
prison yard — where he could not have expected to be photographed.

As to the penalty imposed on the two applicant companies, the Court observed that the German
courts had simply banned them from further publishing or distributing the photograph and ordered
them to repay a modest sum in lawyer’s fees.

The Court concluded that the German courts had duly balanced the applicant companies’ right to
freedom of expression and the right to privacy of the television presenter, who had been in pre-trial
detention at the time.

Principal facts

The applicants, the limited liability company Bild GmbH & Co. KG and the public limited company
Axel Springer AG, are legal persons established under German law and based in Berlin. The second
applicant company publishes the mass-circulation daily newspaper Bild and the first manages the
newspaper’s website.

On 20 March 2010 X, a well-known Swiss journalist who presented the weather forecast on
television, was arrested and remanded in custody on suspicion of the aggravated rape and assault of
his former girlfriend. On 21 July 2010 Bild’s print edition and website published an article
accompanied by two photographs, one of which — the subject of the present dispute — showed X
seated bare-chested in the yard of a prison surrounded by other prisoners. X was released on 29 July
2010. The criminal proceedings, which attracted considerable media coverage, ended in an acquittal.

On 15 December 2010 X applied to the Cologne Regional Court for a ban on any further publication
of the impugned photograph and for reimbursement of his lawyer’s fees. In June 2011 the court
banned the applicant companies Bild and Axel Springer AG from publishing or distributing the
photograph without X’s consent and ordered them to reimburse some of the lawyer’s fees. By two
judgments of 14 February 2012 the Cologne Court of Appeal dismissed appeals by the applicant
companies and reduced the amount of lawyer’s fees to be reimbursed. The Court of Appeal held
that the publication and distribution of the photograph had been unlawful because the applicant
companies had failed to obtain X’s consent and there had been no link between the photograph and
any current event. It ruled that the photograph had had no information value. It added that even if it
had had any such value, regard should be had to the fact that at the time the photograph had been
taken X had been in a place of confinement inaccessible to the public and had thus had no reason to

COUNCIL OF EUROPE

* X
*
* *
* *
* ok

CONSEIL DE LEUROPE


http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-189229

Press Release

expect to be photographed. The fact that X had long been the subject of media reports did not
deprive him of protection for his privacy when in places of confinement.

The Court of Appeal dismissed appeals on points of law. On 23 March 2012 Bild and Axel Springer AG
lodged two constitutional appeals, which the Federal Constitutional Court declared inadmissible.

Complaints, procedure and composition of the Court
The application was lodged with the European Court of Human Rights on 27 September 2013.

Relying on Article 10 (freedom of expression), the applicant companies complained that the German
courts had infringed their right to freedom of expression and had failed to comply with the criteria
established by the Court in cases involving balancing Article 8 (right to respect for private life) and
Article 10.

The decision was given by a Committee of three judges, composed as follows:

Yonko Grozev (Bulgaria), President,
Gabriele Kucsko-Stadlmayer (Austria),
Latif Hiiseynov (Azerbaijan),

and also Milan Blasko, Deputy Registrar.

Decision of the Court

Article 10

The Court noted at the outset that the German courts had acknowledged the fact that X was a
well-known public figure. Regarding the contribution of the photograph to a debate of general
interest, the Court observed that, in the civil courts’ view, the photograph had not provided any
further information in addition to that contained in the text of the article concerning X, either by
itself or in the context of publication of the article. The Court of Appeal had found in particular that
X's pre-trial detention had been known to the public for some time and that there had been no
reason to report on it afresh.

Nevertheless, the Court observed that the Court of Appeal had not addressed the issue whether the
photograph had any information value. The German courts had lent considerable weight to the
circumstances in which the photograph had been taken. Thus, they had noted that it had been taken
surreptitiously from a place that was not normally accessible to the public, and that X had been
photographed while he was in a place of confinement where he had had no reason to expect to be
photographed.

The Court went on to note the civil courts’ finding that the fact that X had been the subject of media
reports did not suffice to deprive him of protection for his privacy and, in particular, to justify
publishing a photograph showing him in a prison yard.

As to the penalty imposed on the two applicant companies, the Court observed that the German
courts had simply banned them from further publishing or distributing the photograph in question
and ordered them to repay a modest sum in lawyer’s fees.

Accordingly, the Court considered that the German courts had duly balanced the applicant
companies’ right to freedom of expression and X’s right to respect for his private life. In view of the
margin of appreciation left to the Contracting States, the Court discerned no strong reasons which
would require it to substitute its view for that of the German courts.

It therefore declared the applications inadmissible.



Press Release

The decision is available only in French.

This press release is a document produced by the Registry. It does not bind the Court. Decisions,
judgments and further information about the Court can be found on www.echr.coe.int. To receive
the Court’s press releases, please subscribe here: www.echr.coe.int/RSS/en or follow us on Twitter

@ECHRpress.

Press contacts
echrpress@echr.coe.int | tel: +33 390 21 42 08

Denis Lambert (tel: + 33 3 90 21 41 09)
Tracey Turner-Tretz (tel: + 33 3 88 41 35 30)
Inci Ertekin (tel: + 33 390 21 55 30)

Patrick Lannin (tel: + 33 3 90 21 44 18)

Somi Nikol (tel: + 33 3 90 21 64 25)

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe Member
States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on Human Rights.


http://www.echr.coe.int/
http://www.echr.coe.int/RSS/en
https://twitter.com/ECHR_Press
mailto:Echrpress@echr.coe.int

