Neutral Citation Number: [2013] EWHC 3479 (Ch)

Case No: HC13F04302

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
CHANCERY DIVISION

Roval Courts of Justice, Rolls Building
Fetter Lane, London, EC4A 1NL

Date: 13 November 2013

Before :

THE HON MR JUSTICE ARNOLD

Between :

(1) PARAMOUNT HOME ENTERTAINMENT Claimants
INTERNATIONAL LIMITED
(2) SONY PICTURES HOME
ENTERTAINMENT LIMITED
(3) TWENTIETH CENTURY FOX FILM
COMPANY LIMITED
(4) UNIVERSAL PICTURES (UK) LIMITED
(5) WARNER BROS. ENTERTAINMENT UK
LIMITED

(6) DISNEY ENTERPRISES, INC.

-and -
(1) BRITISH SKY BROADCASTING Defendants
LIMITED
(2) BRITISH TELECOMMUNICATIONS PLC
(3) EVERYTHING EVERYWHERE LIMITED
(4) TALKTALK TELECOM LIMITED
(5) TELEFONICA UK LIMITED
(6) VIRGIN MEDIA LIMITED

Richard Spearman QC (instructed by Wiggin LLP) for the Claimants
The Defendants did not appear and were not represented



Approved Judgment

| direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this
Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic.

THE HON MR JUSTICE ARNOLD



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

MR JUSTICE ARNOLD :

Introduction

1.

This is another application for website-blocking orders under section 97A of the
Copyright, Designs and Patents Act 1988 (“the 1988 Act”), which implements Article
8(3) of European Parliament and Council Directive 2001/29/EC of 22 May 2001 on
the harmonisation of certain aspects of copyright and related rights in the information
society (“the Information Society Directive”). The Claimants, who each sue in a
representative capacity on behalf of companies in the same group, are major film
studios. The First to Fifth Claimants are members of the Federation Against
Copyright Theft Ltd, as is a member of the Sixth Claimant’s group. The Defendants
are the six main retail internet service providers (“ISPs”) in the United Kingdom. The
targets of the present application are two websites located at www.solarmovie.so
(“SolarMovie”) and www.tubeplus.me (“TubePlus”) (collectively, “the Websites”).

The principles to be applied to applications of this kind are now settled at this level,
having been established in a series of earlier judgments of mine: Twentieth Century
Fox Film Corp v British Telecommunications plc [2011] EWHC 1981 (Ch), [2012]
Bus LR 1471 (“20C Fox v BT”); Twentieth Century Fox Film Corp v British
Telecommunications plc (No 2) [2011] EWHC 2714 (Ch), [2012] Bus LR 1525 (“20C
Fox v BT (No 2)”); Dramatico Entertainment Ltd v British Sky Broadcasting Ltd
[2012] EWHC 268 (Ch), [2012] 3 CMLR 14 (“Dramatico v Sky”); Dramatico
Entertainment Ltd v British Sky Broadcasting Ltd (No 2) [2012] EWHC 1152 (Ch),
[2012] 3 CMLR 15 (“Dramatico v Sky (No 2)”); EMI Records Ltd v British Sky
Broadcasting Ltd [2013] EWHC 379 (Ch), [2013] ECDR 8 (“EMI v Sky”); and
Football Association Premier League Ltd v British Sky Broadcasting Ltd [2013]
EWHC 2058 (Ch), [2013] ECDR 14 (“FAPL v Sky”).

As with most of the previous applications, the Defendants do not resist the
application, and have agreed the terms of the orders that should be made if the Court
is satisfied that it is appropriate to make orders in respect of the Websites.

The Claimants’ rights

4. The Claimants, and those they represent, own the copyrights in a very large number of
commercially available films and television programmes.

The Websites

5. Each of the Websites provides access to streams of a large range of films and

television programmes. In the case of SolarMovie, it appears to be the operators’
policy not to provide access to downloads. In the case of TubePlus, it also provides
access to downloads. The Claimants’ evidence is that over 99% of the content
accessible via each Website is likely to be protected by copyright. The mode of
operation of the Websites is broadly similar to that of the FirstRow website described
in FAPL v Sky at [14]-[19]. Importantly, as in the case of FirstRow, the Websites do
not host the content in question. Rather, the Websites ensure that the content is
comprehensively categorised, referenced, moderated and searchable. In the case of
SolarMovie, links to content are supplied by registered users of the Websites subject
to approval by moderators. A key purpose of moderation is quality control (i.e.



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

control over the quality of the link and the material to which it provides access). In the
case of TubePlus, it is not clear to what extent links are provided by users and to what
extent by the operators of the Website.

Users who wish to access content via one of the Websites are provided with a number
of these links in response to searches or when browsing. Typically, clicking on a link
enables the user to view a stream of the chosen content on an embedded player (as
noted above, some of the TubePlus links provide access to downloads). The content is
hosted by one of a number of third party websites. Some of the host sites require the
user to become a member before streaming the chosen content, while others do not.
At least in the latter case, the host sites tend not to be searchable.

The ultimate source of the content varies. In the case of television programmes, it is
typically a copy captured from a broadcast (with HD broadcasts being favoured for
obvious reasons) or (in the case of older programmes) a DVD. In the case of films, it
is likely to be a Blu-Ray disc or DVD, but in other cases it may be a television
broadcast or a copy of a film made in a cinema using a camcorder or mobile phone.
Users who provide links to SolarMovie must specify the “quality” (i.e. source) of the
link.

Jurisdictional requirements

8.

Section 97A of the 1988 Act empowers the High Court “to grant an injunction against
a service provider, where that service provider has actual knowledge of another
person using their service to infringe copyright”. In order for this Court to have
jurisdiction to make the orders sought by the Claimants, four matters must be
established. First, that the Defendants are service providers. Secondly, that users
and/or the operators of the Websites infringe the Claimants’ copyrights. Thirdly, that
users and/or the operators of the Websites use the Defendants’ services to do that.
Fourthly, that the Defendants have actual knowledge of this.

Are the Defendants service providers?

9.

As | stated in Dramatico v Sky (No 2) at [5], | am in no doubt that the Defendants are
service providers within the meaning of regulation 2 of the Electronic Commerce (EC
Directive) Regulations 2002, SI 2002/2013, and hence within the meaning of section
97A of the 1988 Act. None of the Defendants has suggested otherwise.

Do the operators and/or users of the Websites infringe the Claimants’ copyrights?

10.

The Claimants contend that the operators of the Websites infringe their copyrights in
two ways. First, by communicating the copyright works to the public within section
20 of the 1988 Act, alternatively by acting as joint tortfeasors with the operators of the
host websites. Secondly, by authorising infringements by users. The Claimants
contend that some UK users of the Websites, namely users who submit links to
infringing content to the Websites, infringe their copyrights by communicating the
copyright works to the public.



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

Communication to the public

11.

12.

As | have explained in previous judgments, section 20 of the 1988 Act confers rights
of communication to the public on copyright owners which give effect to (and indeed,
extend beyond) Article 3(1) of the Information Society Directive. The Court of Justice
of the European Union has now considered the concept of “communication to the
public” within Article 3(1) in a series of nine judgments: Case C-306/05 Sociedad
General de Autores y Editores de Espafia (SGAE) v Rafael Hoteles SA [2006] ECR I-
11519; Case C-136/09 Organismos Sillogikis Diacheirisis Dimiourgon Theatrikon kai
Optikoakoustikon Ergon v Divani Akropolis Anonimi Xenodocheiaki kai Touristiki
Etaireia [2010] ECR 1-37; Case C-393/09 Bezpecnostni softwarova asociace — Svaz
softwarové ochrany v Ministerstvo kultury [2010] ECR 1-13971; Joined Cases C-
403/08 and C-429/08 Football Association Premier League Ltd v QC Leisure [2011]
ECR 1-9083; Joined Cases C-431/09 and C-432/09 Airfield NV v Belgische
Vereniging van Auteurs, Compositien en Uitgevers CVBA (SABAM) [2011] ECR I-
9363; Case C-283/10 Circul Globus Bucuresti (Circ & Variete Globus Bucuresti) V
Uniunea Comporzitorilor si Muzicologilor din Romdnia — Asociatia pentru Drepturi
de Autor (UCMR — ADA) [2011] ECR 1-12031; Case C-135/10 Societd Consortile
Fonografici (SCF) v Del Corso [2012] Bus LR 1870; Case C-162/10 Phonographic
Performance (lreland) Ltd v Ireland [2012] ECDR 15; and Case C-607/11 ITV
Broadcasting Ltd v TVCatchup Ltd [2013] ECDR 9. | have considered most of these
judgments in previous judgments on section 97A applications.

The principles established by the CJEU case law can, | think, be summarised as
follows:

(1) “Communication to the public” must be interpreted broadly: SGAE at [36],
[54], FAPL at [186], ITV at [20].

(2)  “Communication to the public” covers any transmission or retransmission of
the work to the public not present at the place where the communication
originates by wire or wireless means: ITV at [23].

(3) “Communication to the public” does not include any communication of a
work which is carried out directly in a place open to the public by means of
public performance or direct presentation of the work: Circul at [36]-[41],
FAPL at [200]-[203].

4 There is no “communication to the public” where the viewers have no access
to an essential element which characterises the work: Bezpecnosti at [57].

(5) “Communication” includes any retransmission of the work by a specific
technical means different from that of the original communication: ITV at
[24]-[26].

(6) A mere technical means to ensure or improve reception of the original
transmission in its catchment area does not constitute a ‘“communication”:
SGAE at [42], FAPL at [194], Airfield at [74], ITV at [28].



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

(7)

(8)

©)

(10)

(11)

(12)

(13)

(14)

(15)

(16)

(17)

There is an act of “communication” when someone gives members of the
public access to the work in circumstances where they would not be able to
enjoy the work without that intervention: SGAE at [42], FAPL at [194]-[196],
Airfield at [72], SCF at [82], PPIL at [31].

It is sufficient for there to be “communication” that the work is made available
to the public in such a way that the persons forming that public may access it
whether or not those persons actually access the work: SGAE at [43].

Mere provision of physical facilities does not as such amount to
“communication”: SGAE at [46].

Nevertheless, the installation of physical facilities which distribute a signal
and thus make public access to works technically possible constitutes
“communication”: SGAE at [46]-[47], Organismos at [39]-[41].

“The public” refers to an indeterminate number of potential recipients and
implies a fairly large number of persons: SGAE at [37]-[38], SCF at [84],
PPIL at [33], ITV at [32].

For that purpose, the cumulative effect of making the works available to
potential recipients should be taken into account, and it is particularly relevant
to ascertain the number of persons who have access to the same work at the
same time and successively: SGAE at [39], SCF at [87], PPIL at [35], ITV at
[33].

In considering whether there is a communication to “the public”, it is not
irrelevant that the communication is of a profit-making nature: SGAE at [44],
FAPL at [204]-[206], Airfield at [80], SCF at [88]-[90], PPIL at [36].

There is no communication to “the public” where sound recordings are
broadcast by way of background music to patients of a private dental practice:
SCF at [92]-[102].

Where there is a communication which does not use a different technical
means to that of the original communication, it is necessary to show that the
communication is to a new public, that is to say, a public which was not
considered by the authors concerned when they authorised the original
communication: SGAE at [40], Organismos at [38], FAPL at [197], Airfield at
[72], [76], ITV at [38].

There is a communication to a new public where television broadcasts are
transmitted to an additional public (that is to say, additional to the public
constituted by owners of television sets who receive broadcasts within their
own private and family circle) such as customers of hotels and public houses:
SGAE at [41], Organismos at [37], FAPL at [198]-[199].

There is also a communication to a new public where a satellite package
provider expands the circle of persons having access to the relevant works:
Airfield at [77]-[82].



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

13.

14.

15.

16.

17.

18.

(18)  Where there is a communication using a different technical means to that of
the original communication, it is not necessary to consider whether the
communication is to a new public: ITV at [39].

There are presently three references pending before the CJEU which bear upon the
issues in the present case. The first is Case C-466/12 Svensson v Retriever Sverige AB.
This is a reference from the Svea Hovrétten (Svea Court of Appeal) in Sweden. The
Claimants have helpfully provided me with English translations of the judgments of
the Swedish courts in this case.

The claimants were four journalists who between them had written 13 articles
published by the Goteborgs-Posten newspaper. Three of the journalists were
employed by the newspaper, while one was freelance. All of the articles had all been
published not only in print, but also online on the newspaper’s website. In the case of
one of the articles, which was written by the freelance author, the online publication
by the newspaper was not licensed by the author. In addition to publishing the articles
online on its own website, the newspaper had licensed Mediearkivbolaget to make
copies of the articles available from its Mediearkivet database. None of the claimants
had licensed this. The defendant Retriever was a member of the same group of
companies as Mediearkivbolaget which provided media monitoring and search
services. The claimants brought proceedings before the Stockholm District Court
claiming that Retriever had infringed their copyrights in the articles.

Retriever provided its services to about 3,000 subscribers. The media monitoring
service involved Retriever searching the internet using agreed search words so as to
inform the subscriber as to how it had been reported in the media or how specific
issues had been handled. The results of the searches were sent by Retriever to the
subscriber by an email which included links to relevant articles (that is to say
hyperlinks to websites on which the articles were available) together with so-called
“link tails” which included a few words from the articles in question. The subscriber
could also review the search results by logging onto Retriever’s website. If the
subscriber so requested, and paid an additional fee, the search would include a search
of the Mediearkivet database.

The search service comprised a search facility on Retriever’s website. The search
included a search of the Mediearkivet database. The search result was presented to the
subscriber in the form of lists of links. The claimants contended that each of the
thirteen articles had been accessed via such links by one of Retriever’s subscribers
who had used the search function.

The District Court first considered the claimants’ claim that Retriever had made the
articles available in full text by either its media monitoring service or its search
service. Retriever denied this, contending that it had only provided links. The District
Court rejected this claim on the ground that the claimants had failed to prove that
Retriever, rather than Mediearkivbolaget, had made the articles available in full text.

The District Court then considered the claimants’ claim that Retriever had made the
articles available to the public by the provision of links in the results of its search
service. (This claim did not extend to the media monitoring service.) The District



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

19.

20.

21.

22.

Court noted that this claim depended on the interpretation of the Information Society
Directive, but decided not to refer any questions to the CJEU.

The District Court noted that, given the circumstances of the case, there was reason to
pose the question whether links to works which are lawfully available on the Internet
should be treated differently from a legal perspective than links to works which are
unlawfully available on the internet. It could be said that links to the former were
subject to an implied licence from the copyright owner, whereas linking to an address
on which the work has been unlawfully placed might constitute copyright
infringement. The real question, however, according to the District Court, was
whether linking amounted to communication to the public at all.

The District Court went on to distinguish between “deep linking”, where the user does
not notice that they have been transferred to another website, and “reference linking”,
where this is clear to the user. (I note that this use of these expressions is, in my
experience, unusual.) The District Court considered that the preponderant view
amongst commentators was that “reference linking” did not constitute communication
to the public and shared this view. Since Retriever’s links were reference links, the
District Court concluded that there was no communication to the public in the instant
case.

Finally, the District Court considered the position in respect of certain alleged
infringements which took place prior to Sweden’s implementation of the Information
Society Directive, and which thus fell to be considered under the previous law. This
aspect of the judgment is not relevant for present purposes.

The claimants appealed. As I understand it, the claim was only pursued in respect of
the claims relating to Retriever’s provision of links, not the claim relating to full text
articles. The Svea Court of Appeal referred the following questions to the Court of
Justice without expressing any preliminary view as to how they should be answered:

“1. If anyone other than the holder of copyright in a certain work
supplies a clickable link to the work on his website, does that
constitute communication to the public within the meaning of
Article 3(1) of Directive 2001/29/EC of the European
Parliament and of the Council of 22 May 2001 on the
harmonisation of certain aspects of copyright and related rights
in the information society?

2. Is the assessment under question 1 affected if the work to
which the link refers is on a website on the Internet which can
be accessed by anyone without restrictions or if access is
restricted in some way?

3. When making the assessment under question 1, should any
distinction be drawn between a case where the work, after the
user has clicked on the link, is shown on another website and
one where the work, after the user has clicked on the link, is
shown in such a way as to give the impression that it is
appearing on the same website?



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

23.

24,

25.

26.

4, Is it possible for a Member State to give wider protection to
authors’ exclusive right by enabling ‘communication to the
public’ to cover a greater range of acts than provided for in
Article 3(1) of Directive 2001/29/EC of the European
Parliament and of the Council of 22 May 2001 on the
harmonisation of certain aspects of copyright and related rights
in the information society?”

The second is Case C-279/13 C More Entertainment AB v Sandberg. This is a
reference from the Hogsta domstolen (Supreme Court) in Sweden. | have not seen
copies of the judgments in this case. As | understand it, however, the background is as
follows. The claimant, C More Entertainment, was a company which had an
agreement with the Swedish Ice Hockey League to produce television broadcasts of
Elite Series ice hockey matches. Canal+ offered these broadcasts as part of a pay-per-
view web television service. The defendant found a way to get free access to
broadcasts of two ice hockey matches. He published links to these on his website. C
More Entertainment brought proceedings for copyright infringement, contending that
the defendant had communicated its works to the public.

The Swedish Supreme Court referred the following questions to the Court of Justice:

“1. Does the expression communication to the public, within the
meaning of Article 3(1) of the Information Society Directive,
include measures to make available on a website open to the
public a clickable link to a work which is broadcast by the
holder of the copyright in that work?

2. Is the manner in which the linking is done relevant to the
answer to question 1?

3. Is it relevant if the access to the work to which the linking is
done is in any way restricted?

4. May the Member States give wider protection to the exclusive
right of rightholders by enabling ‘communication to the public’
to cover a greater range of acts than provided for in Article
3(1) of the Information Society Directive?

5. May the Member States give wider protection to the exclusive
right of authors by enabling ‘communication to the public’ to
cover a greater range of acts than provided for in Article 3(1)
of the Information Society Directive?”

The third is Case C-348/13 BestWater International GmbH v Mebes. This is a
reference from the Bundesgerichtshof (Federal Court of Justice) in Germany. An
English translation of the referring judgment has recently been published at [2013]
JIPLP 887.

In this case BestWater manufactured and sold water filtration systems. It
commissioned the production of a short advertising film on the issue of water
contamination. BestWater owned the copyright in the film. Someone uploaded the



THE HON MR JUSTICE ARNOLD

Approved Judgment

217.

28.

Paramount v Sky

film to the well-known video-sharing website YouTube without BestWater’s consent.
The defendants were two self-employed commercial representatives of a competitor
to BestWater. The defendants operated their own websites advertising the products
they sold. The defendants enabled visitors to their websites to view the BestWater
film. This was done by means of “framing”. According to the Federal Court of
Justice, when visitors clicked on a link, this triggered downloading of the film from
YouTube and it was displayed within a frame on the defendants’ respective websites.
(I suspect that the technology involved was an embedded stream rather than a
download, but this makes little difference for present purposes.)

The Federal Court of Justice referred the following question to the Court of Justice:

“Does the embedding, within one's own website, of another
person's work made available to the public on a third-party
website, in circumstances such as those in the main
proceedings, constitute communication to the public within the
meaning of Article 3(1) of Directive 2001/29/EC, even where
that other person's work is not thereby communicated to a new
public and the communication of the work does not use a
specific technical means which differs from that of the original
communication?”

The Federal Court of Justice suggested that this question should be answered in the
affirmative for the following reasons:

“[24] (1) However, according to the case law of this Court, a person

[25]

who merely places a hyperlink to a website containing a
copyright work lawfully made available to the public does not
encroach upon the right of communication to the public in the
form of the right to make the work available to the public.
Placement of such a link does not amount to an act of use
under copyright law, but, rather, merely constitutes a reference
to the work in a manner that facilitates the access already
available to users. The person placing the link does not keep
the work available for downloading, nor does he transmit it to
third parties on demand. He does not decide whether or not the
work will remain publicly accessible, rather, the party that
placed the work on the internet in the first place does. If the
website containing the copyrighted work is deleted after
placing of the hyperlink, that link will lead nowhere (cf. BGHZ
156, 1, 14-15 — Paperboy).

(2) However, according to the case law of this Court, the
situation changes where a deep link is placed, if in doing so
technical protection devices installed by the right holder are
circumvented. Where the right holder installs technical
protection measures in order to restrict access to the
copyrighted work to certain users or to enable use solely via a
certain path, the right holder only makes the work available in
that restricted manner. Where a hyperlink is placed which
circumvents such protection measures, this opens up access to



THE HON MR JUSTICE ARNOLD

Approved Judgment

[26]

[27]

work which would not otherwise be available to those users or
in that manner. This encroaches upon the right of
communication to the public in the form of the right to make
the work available to the public. (cf. BGH, GRUR 2011, 56,
No. 25-27 — Session-1D).

(3) A person who — as in the present case — incorporates the
work of a third party that was made available to the public on
that party’s website into its own website as an integral part, by
way of ‘framing’, facilitates access to the work for users, not
only on the original website. Rather, he misappropriates the
work as his own by embedding it into his website. He does not
make the work available himself, for which he would require
the author’s consent. Upon a weighted assessment, this Court
holds such conduct to be communication to the public in the
sense of Article 3(1) of Directive 2001/29/EC, which is subject
to the separate authorization of the author. Contrary to a user
who merely places a hyperlink and like a user who places a
deep link while circumventing technical protection measures
installed by the right holder, such a user plays a pivotal role in
communication of the work, as emphasized by the CJEU (cf.
judgment of the CJEU, GRUR 2007, 225, No. 42 — SGAE v
Rafael; GRUR 2012, 156, No. 195 — Football Association
Premier League and Murphy; GRUR 2012, 593, No. 82 — SCF
v Marco Del Corso). It is important to take into account here
that the term ‘communication to the public’ is to be given a
broad interpretation in view of the principal objective of
Directive 2001/29/EC to establish a high level of protection for
authors and to enable them to receive adequate remuneration
for the use of their works also by way of communication to the
public, so that it encompasses any communication of
copyrighted works irrespective of the technical means or
processes employed (judgment of the CJEU, GRUR 2012, 156,
Nos. 186 and 193 — Football Association Premier League and
Murphy; judgment of the CJEU, GRUR 2013, 500, Nos. 20
and 23 — ITV Broadcasting v TVC).

In contrast, it is not decisive whether the viewer of the website
recognizes that the operator of the website does not keep the
copyright work available itself. Nor is it relevant whether the
operator of the website — as in the present case — is acting for
profit-making purposes. What is considered to be decisive by
this Court is that the operator misappropriates the copyrighted
work by embedding it in its website. Nor is it of relevance that
the work was kept available on the original website with the
right holder’s consent. Consent granted to a certain form of
communication to the public does not exhaust the right with
regard to different, independent acts which also constitute
communication to the public (judgment of the CJEU, GRUR
2013, 500, No. 23 — ITV Broadcasting v TVC).”

Paramount v Sky



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

29.

30.

These references, and in particular the Svensson reference, have occasioned
considerable debate amongst commentators. In particular, the European Copyright
Society, a group of eminent European academics, published an Opinion on 17
February 2013 in which the authors argued that, in general, hyperlinking did not
constitute “communication to the public” within Article 3(1). They also argued that
“deep linking” and “framing” were no different to hyperlinking for this purpose. This
Opinion was published before the judgment of the Court of Justice in the ITV case,
however. More recently, the Executive Committee of the Association Littéraire et
Avrtistique Internationale adopted a Report and Opinion on 16 September 2013 which
argued that the making available right under Article 3 covers hyperlinks that enable
members of the public to access specific protected materials (i.e. direct links to the
material in question), but not hyperlinks which merely refer to a source from which a
work may subsequently be accessed (e.g. the home page of the relevant website).
Reference may also be made to earlier academic commentaries which suggest that
hyperlinking may constitute communication to the public at least in some
circumstances: see e.g. Ricketson and Ginsburg, International Copyright and
Neighbouring Rights: The Berne Convention (2" ed, 2005) at §§12.60-12.61 and
Walter and von Lewinski, European Copyright Law: A Commentary (2010) at
§11.3.35.

These are clearly difficult and controversial issues. | therefore find it surprising that
the Court of Justice has decided to proceed to judgment in the Svensson case without
the benefit of an Advocate General’s opinion. Even so, given that the hearing in that
case only took place on 7 November 2013, it is likely to be some months before its
judgment becomes available. The question | have to decide is whether, on the current
state of the law, the operators and/or users of the Websites communicate the
Claimants’ copyright works to the public.

Communication to the public by the operators of the Websites

31.

In FAPL v Sky | reasoned as follows:

“38. Is there a communication by FirstRow? FAPL contends that
FirstRow communicates FAPL’s copyright works by electronic
transmission. In my judgment it is clear from the CJEU’s
reasoning in ITV v TVCatchup at [26] and [30] that there is a
communication of the works. More specifically, the works are
made available by electronic transmission in such a way that
members of the public may access the recordings from a place
and at a time individually chosen by them within section
20(2)(b).

39. The more difficult question is whether FirstRow is responsible
for the communication. FAPL accepts that, in technical terms,
the streams emanate from the UGC sites and not from
FirstRow itself. FAPL nevertheless contends that both the
UGC sites and FirstRow communicate the works.

40. In support of this contention, FAPL relies upon the reasoning
of Kitchin J (as he then was) in Twentieth Century Fox Film



THE HON MR JUSTICE ARNOLD

Approved Judgment

41.

42.

Corp v Newzbin Ltd [2010] EWHC 608 (Ch), [2010] FSR 21 at

[125]:

‘The defendant has provided a service which, upon
payment of a weekly subscription, enables its premium
members to identify films of their choice using the
Newzbin cataloguing and indexing system and then to
download those films using the NZB facility, all in the
way | have described in detail earlier in this judgment.
This service is not remotely passive. Nor does it simply
provide a link to a film of interest which is made
available by a third party. To the contrary, the
defendant has intervened in a highly material way to
make the claimants’ films available to a new audience,
that is to say its premium members. Furthermore it has
done so by providing a sophisticated technical and
editorial system which allows its premium members to
download all the component messages of the film of
their choice upon pressing a button, and so avoid days
of (potentially futile) effort in seeking to gather those
messages together for themselves. As a result, |1 have
no doubt that the defendant’s premium members
consider that Newzbin is making available to them the
films in the Newzbin index. Moreover, the defendant
has provided its service in full knowledge of the
consequences of its actions.’

FAPL also relies on what | said in EMI v Sky at [46]:

‘I would add that I see nothing in Football Dataco v
Sportradar to exclude the possibility that more than
one person may be involved in an act of
communication to the public. In the present situation,
the communication to the public involves both the
operators of Websites, who provide a mechanism
specifically designed to achieve this, and the users, who
provide the actual recordings. (Even if 1 am wrong
about this, the operators may still be liable on the
grounds of authorisation and joint tortfeasance.)’

In the present case the operators of FirstRow have intervened
in a manner which, although technically different, is analogous
to that of the websites under consideration in those cases.
FirstRow aggregates together a large number of streams from a
variety of streamers, indexes them for the convenience of the
user and provides a simple link for the user to click on in order
to access a specific stream. It is true that the technical effect of
clicking on the link is to direct the stream from the UCG site to
the user’s computer, but even so the stream is presented in a

frame

provided by FirstRow. In all the circumstances, |

consider that FirstRow is responsible for the communication.

Paramount v Sky



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

32.

33.

34.

43. Even if 1 am wrong about that, | consider that FirstRow is
jointly liable for the communication by the UGC sites:
compare EMI v Sky at [71]-[74].

44, Is the communication to the public? FAPL contends that the
communication is to the public, relying on the reasoning of the
CJEU in ITV v TVCatchup at [35]-[36]. | agree that this
reasoning is equally applicable to the present case.
Furthermore, FAPL contends that it is not necessary for it to
show that the communication is to a new public, relying on ITV
v TVCatchup at [39]. | accept this. In any event, even if FAPL
had to show that the communication was to a new public, |
consider that it is clear that that requirement is satisfied, since
the effect of FirstRow’s activities is to make the broadcasts
available to persons who are not legitimately entitled to view
them either because those persons have not subscribed to the
broadcaster’s service or because the broadcaster has only been
licensed by FAPL for a different territory.”

| have reconsidered this reasoning in the light of the matters referred to in paragraphs
13-29 above. As the law presently stands, | adhere to the view that the actions of
operators of websites like the one under consideration in FAPL v Sky amount to
communication to the public of works within Article 3(1) of the Information Society
Directive, and more specifically to making those works available to the public in such
a way that members of the public may access them from a place and at a time
individually chosen by them. | acknowledge that it is arguable that the mere provision
of a hyperlink is not enough to constitute communication to the public (particularly if
the hyperlink is not directly to a source of the copyright work). I also acknowledge
that it is arguable that it makes no difference whether or not the source of the
copyright work to which the hyperlink links is licensed by the copyright owner. | also
acknowledge that it is arguable that it makes no difference whether clicking on the
links results in framing (i.e. the work being presented within the frame of the
operator’s website) or not. What the operators of FirstRow were doing, however, went
beyond the mere provision of hyperlinks linking (directly) to (unlicensed) sources of
copyright works (which were framed). As explained in the passage quoted above, they
were intervening in a highly material way to make the copyright works available to a
new audience.

On reflection, 1 am more doubtful whether | was correct to say that the operators of
FirstRow were using a different technical means to that of the original communication
in accordance with the reasoning of the CJEU in ITV. The operators of FirstRow were
undoubtedly using a different technical means (namely transmission via the internet)
to that of the copyright owners (namely transmission by terrestrial and/or satellite
and/or cable broadcasting), but they were arguably not using a different technical
means to that of the UGC sites. Even if that is so, however, | remain of the view that
they were communicating the copyright works to a new public.

| turn, therefore, to consider whether there is a material difference between FirstRow
and the Websites in this respect. In my judgment, there is no material difference, and
the operators of the Websites communicate the Claimants’ works to the public.
Indeed, the evidence in the present case makes it clear that it would be very difficult



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky
Approved Judgment

for members of the public to access much of the content directly from the host sites if
it were not made available by the Websites. Even where the content could be accessed
from the host sites, the Websites make it much easier for members of the public to
find what they want. Viewed from the perspective of the user, the Websites do in a
very real sense make the content available to the public.

35. Even if I am wrong about that, however, it seems clear that the host sites
communicate the Claimants’ works to the public and that the operators of the
Websites are jointly liable for this: see EMI v Sky at [71]-[74].

36. | am also satisfied that there is communication to the public in the UK in the present
case for similar reasons to those | gave in FAPL v Sky at [45]-[46].

Communication to the public by users of the Websites

37. In the present case the Claimants contend that there is communication to the public by
UK users of the Websites who supply links to the Websites. For the reasons explained
above, I am not sure that the mere provision of a hyperlink amounts to
communication to the public. It is clear from the evidence in this case, however, that
many, if not most, of the users in question do not merely provide a link to the host
site, they also upload the content to the host site. In my judgment, the combined effect
of these acts does amount to communication to the public even assuming that the
mere provision of a hyperlink does not.

Authorisation by the operators of the Websites

38. The Claimants contend that the operators of the Websites authorise the
communication to the public by the users, and therefore infringe in that way also. |
accept this contention for similar reasons to those | gave in Dramatico v Sky at [73]-
[81] and in EMI v Sky at [52]-[70].

Do the users and/or operators use the Defendants’ services to infringe?

39. | held in 20CFox v BT at [99]-[113], Dramatico v Sky (No 2) at [6], EMI v Sky at [76]-
[88] and FAPL v Sky at [51] that both users and the operators of the websites in issue
used the Defendants’ services to infringe the claimants’ copyrights. In my judgment,
that reasoning is equally applicable to the present case.

Do the Defendants have actual knowledge?

40. On 18 September 2013 a representative of the Claimants sent emails to the
Defendants which attached evidence of infringement. In addition, the Claimants have
served the Defendants with the present application and the Claimants’ supporting
evidence. | am satisfied that, as a result, the Defendants do have actual knowledge
that users and the operators of the Websites use the Defendants’ services to infringe
copyright. Indeed, I note that none of the Defendants denies this.

Proportionality and discretion

41.  The Claimants contend that | should exercise my discretion to make the orders sought.
Unlike in 20C Fox v BT, the Defendants do not advance any reasons as to why |
should exercise my discretion to refuse to make the orders sought. Even so, as the



THE HON MR JUSTICE ARNOLD Paramount v Sky

Approved Judgment

42.

Claimants rightly accept, the onus remains on the Claimants to satisfy the Court that it
is appropriate to make such orders, and in particular that the orders are proportionate.

| reviewed the correct approach to the assessment of proportionality in EMI v Sky at
[91]-[106]. I shall adopt the same approach here. In my judgment the orders sought
are proportionate for essentially the same reasons as | gave in FAPL v Sky at [55]-
[59].

Form of the orders

43.

A minor point arises on the form of two of the orders. In three recent applications by
the Claimants which came before Birss J on paper, he required that some of the draft
orders be amended so as to recite (as the other draft orders already did) that the Court
was satisfied on the evidence before it that the operators and/or users of the target
websites used the services of the relevant Defendant to infringe the copyrights of the
Claimants (and those they represented) in the UK. | agree with this. Accordingly, the
recital in the orders agreed with the First and Fourth Defendants should take this
form.

Conclusion

44,

Subject to the minor point just mentioned, | will make the orders sought by the
Claimants.



