28-11-11

Rechtspraak.nl - LUN: BU6005

LIN: BU6005, Rechtbank Amsterdam , 485840 / HA ZA 11-860

Datum 23-11-2011
uitspraak:
Datum 28-11-2011
publicatie:

Rechtsgebied: Civiel overig

Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig

Inhoudsindicatie: Is het publiceren van foto’s van eiseres in een krant onrechtmatig? De
verkeerde rechtspersoon is gedagvaard, daarom worden de vorderingen
afgewezen. Op verzoek van partijen vindt desalniettemin een inhoudelijke
beoordeling plaats. De krant heeft de foto’s zonder toestemming
overgenomen van de website van eiseres. De rechtbank beoordeelt of de
foto’s auteursrechtelijk beschermde werken zijn en of publicatie van die
foto’s in strijd is met het auteursrecht en het portretrecht.

Vindplaats(en): Rechtspraak.nl

Uitspraak

vonnis
RECHTBANK AMSTERDAM

Sector civiel recht

zaaknummer / rolnummer: 485840 / HA ZA 11-860
Vonnis van 23 november 2011

in de zaak van

[A],

wonende te --,

eiseres,

advocaat mr. J. de Haan,

tegen

de naamloze vennootschap
TELEGRAAF MEDIA GROEP N.V.,
gevestigd te Amsterdam,
gedaagde,

advocaat mr. R.S. Le Poole.

Partijen zullen hierna [A] en Telegraaf Media genoemd worden.

1. De procedure

1.1. Het verloop van de procedure blijkt uit:

- de dagvaarding van 11 maart 2011, met producties,

- de incidentele conclusie tot niet-ontvankelijkverklaring tevens voorwaardelijke conclusie
van antwoord, met producties

- het tussenvonnis van 27 april 2011 waarin ambtshalve een comparitie van partijen is
bevolen,

- het proces-verbaal van comparitie van 17 augustus 2011, met de daarin genoemde
stukken.

1.2. Ten slotte is vonnis bepaald.

2. De feiten

2.1. Sinds september 2009 beheert [A] een website waarop zij - zakelijk weergegeven en
voor zover hier van belang - vermeldt dat zij een dochter is van de in 2009 overleden
popzanger [B]. Op de website zijn door [A] een aantal foto’s geplaatst waaronder een foto,
waarop [A] afgebeeld is, genomen op het landgoed [naam landgoed] (hierna: de [naam
landgoed]-foto) en een in een studio genomen portretfoto waarop [A] afgebeeld is (hierna:
de portretfoto).

2.2. De [naam landgoed]-foto is op verzoek van [A] gemaakt door een toevallige
voorbijganger, de portretfoto is door een professioneel fotograaf gemaakt.

2.3. Op 27 juli 2010 is door de Amerikaanse entertainmentwebsite TMZ.com bericht dat [A]
bij een Amerikaanse rechter een verzoek heeft gedaan tot het uitvoeren van een DNA-test
om haar afkomst vast te stellen.

2.4. Op 29 juli 2010 verscheen in dagblad De Telegraaf (hierna: De Telegraaf) een artikel

zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BU6005

1/4



28-11-11

Rechtspraak.nl - LUN: BU6005

over [A] (hierna: het artikel). De inhoud van het artikel is gedeeltelijk overgenomen uit
eerdere berichtgeving van andere media over [A] en bestaat daarnaast grotendeels uit
citaten van materiaal afkomstig van de website van [A].

2.5. Op de voorpagina van de desbetreffende editie stond de [naam landgoed]-foto, in het
katern “Privé” de portretfoto. De beide foto’s zijn door De Telegraaf zonder toestemming
van [A] overgenomen van de website van [A].

3. Het geschil

3.1. [A] vordert - samengevat - veroordeling van Telegraaf Media tot betaling van een
door de rechtbank in goede justitie te bepalen bedrag wegens de door haar geleden
materiéle en immateriéle schade, althans tot betaling van een schadevergoeding op te
maken bij staat en te vereffenen volgens de wet.

3.2. Telegraaf Media voert verweer. Primair voert zij aan dat de verkeerde rechtspersoon is
gedagvaard. [A] is derhalve niet-ontvankelijk. Daarnaast is de publicatie van de foto’s niet
onrechtmatig, zodat de vordering ook om die reden moet worden afgewezen, aldus
Telegraaf Media. Telegraaf Media concludeert tot een veroordeling (voor zover mogelijk
uitvoerbaar bij voorraad) van [A] in de (na-)kosten van de procedure, te vermeerderen met
de wettelijke rente daarover.

3.3. Op de stellingen van partijen wordt hierna, voor zover van belang, nader ingegaan.

4. De beoordeling

4.1. Het primaire verweer, dat de verkeerde rechtspersoon is gedagvaard, slaagt. Niet
Telegraaf Media, maar Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. (voorheen
Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V.) is de rechtspersoon die dagblad De Telegraaf
uitgeeft. Dat Telegraaf Media rechtstreeks betrokken is bij, en daardoor verantwoordelijk
kan zijn voor de publicatie van het artikel en de foto’s is niet gesteld of gebleken. De
conclusie is dus dat Telegraaf Media niet onrechtmatig jegens [A] heeft gehandeld. De
vorderingen van [A] jegens Telegraaf Media worden derhalve afgewezen.

4.2. [A] zal als de in het ongelijk gestelde partij in de proceskosten worden veroordeeld,
welke aan de zijde van Telegraaf Media worden begroot op:

- griffierecht EUR 568,00

- salaris advocaat EUR 904,00 (2,0 punten x tarief EUR 452,00)

Totaal EUR 1.472,00

Voor veroordeling van Telegraaf Media in de proceskosten omdat zij [A] in onwetendheid
heeft gelaten of onduidelijkheid teweeg heeft gebracht omtrent de in rechte te betrekken
vennootschap, is geen plaats.

4.3. De nakosten en de gevorderde wettelijke rente zullen worden toegewezen zoals hierna
vermeld.

4.4. Omdat partijen daar belang in stellen ten einde (een) verdere procedure(s) zoveel
mogelijk te voorkomen, zal de rechtbank op hun verzoek - ten overvloede - het geschil ook
inhoudelijk beoordelen. Daarbij overweegt de rechtbank dat de uitgever van De Telegraaf,
Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V., geen partij is bij het onderhavige geschil
en dat de overwegingen van de rechtbank dus zijn gebaseerd op de stellingen en
standpunten zoals die in de onderhavige procedure door Telegraaf Media en [A] zijn
ingenomen.

4.5. Het onderhavige geschil ziet met name op het gebruik van de foto’s door De
Telegraaf. De inhoud van het artikel kan niet bij de beoordeling worden betrokken omdat
het artikel niet is overgelegd. Voor zover [A] bezwaar maakt tegen de inhoud van het
artikel, heeft zij ook overigens onvoldoende feiten en omstandigheden gesteld die de
conclusie kunnen dragen dat de inhoud van het artikel jegens haar onrechtmatig is.

4.6. Met betrekking tot de publicatie van de foto’s beroept [A] zich op haar portret- en
auteursrecht. Telegraaf Media betwist dat [A] een beroep kan doen op haar portretrecht en
Telegraaf Media betwist verder dat de foto’s auteursrechtelijk beschermde werken zijn of
dat, als daarvan al sprake is, het auteursrecht op de foto’s bij [A] rust.

auteursrechtelijk beschermd werk

4.7. Telegraaf Media betwist dat van auteursrechtelijk beschermde foto’s sprake is. Het
gaat, aldus de Telegraaf Media, slechts om amateurfoto’s die enkel een vastlegging zijn
van een situatie waaraan geen enkele creativiteit te pas is gekomen.

4.8. Wil een voortbrengsel kunnen worden beschouwd als een werk van letterkunde,
wetenschap of kunst als bedoeld in artikel 1 jo. artikel 10 Auteurswet (Aw), dan is vereist dat
(a) het een eigen, oorspronkelijk karakter heeft en (b) het persoonlijk stempel van de
maker draagt. De onder (a) bedoelde eis houdt, kort gezegd, in dat de vorm niet ontleend
mag zijn aan die van een ander werk (vgl. art. 13 Aw). De onder (b) bedoelde eis betekent
dat sprake moet zijn van een vorm die het resultaat is van scheppende menselijke arbeid
en dus van creatieve keuzes, en die aldus voortbrengsel is van de menselijke geest. (LIN:

zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BU6005 2/4



28-11-11 Rechtspraak.nl - LUN: BU6005

BC2153, Hoge Raad, 30-05-2008, C07/131HR) Aan Telegraaf Media kan worden
toegegeven dat de foto’s geen blijk geven van bijzonder geinspireerde of opvallende
artistieke keuzes, maar de foto’s zijn echter niet ontleend aan een ander werk en evenmin
zo triviaal dat daarachter geen creatieve arbeid van welke aard ook valt aan te wijzen. Eris
derhalve sprake van auteurs-—rechtelijk beschermde werken.

auteursrecht

4.9. Vervolgens komt de vraag aan de orde bij wie het auteursrecht berust. Terecht stelt
Telegraaf Media dat beide foto’s door derden en niet door [A] zijn gemaakt. Door [A] zijn
onvoldoende feiten en omstandigheden gesteld die de conclusie zouden kunnen
rechtvaardigen dat zij - samen met die derden - als maker van de foto’s moet worden
aangemerkt. [A] heeft dan ook niet zonder meer als maker van de foto’s het auteursrecht
op die foto’s. Het partijdebat heeft zich niet gericht op de vraag of de foto’s in opdracht van
[A] zijn gemaakt (in de zin van artikel 20 Aw). In het navolgende zal de rechtbank daar
echter veronderstellenderwijs van uitgaan. Met betrekking tot de [naam landgoed]-foto
staat vast dat het auteursrecht op de foto niet aan [A] is overgedragen. [A] is dan ook niet
de auteursrechthebbende van die foto. Met betrekking tot de portretfoto stelt [A] dat het
auteursrecht van de foto wel aan haaris overgedragen. Zij biedt aan de desbetreffende
stukken in het geding te brengen. Indien [A] auteursrechthebbende van de portretfoto blijkt
te zijn, hetgeen in deze procedure niet is komen vast te staan, wordt met publicatie van die
foto in De Telegraaf inbreuk op dat auteursrecht van [A] gemaakt nu [A] geen toestemming
voor die publicatie heeft gegeven. Indien er evenwel van wordt uitgegaan dat [A] niet het
auteursrecht op de foto’s heeft, geldt dat openbaarmaking door De Telegraaf in beginsel
ook onrechtmatig is, zij het jegens de werkelijke auteursrechthebbende, maar dat de
openbaarmaking niet reeds om die reden (ook) een onrechtmatige daad jegens [A]
oplevert. Niet gesteld of gebleken is dat Telegraaf Media (of Telegraaf Media Nederland
Landelijke Media B.V.) toestemming van de werkelijke auteursrechthebbende heeft
verkregen.

Ten overvloede overweegt de rechtbank dat [A] als opdrachtgevend geportretteerde op
grond van artikel 19 Aw daarentegen in beginsel geen inbreuk maakt op het auteursrecht
van de makers door de openbaarmakingen op haar website.

portretrecht

4.10. In artikel 21 Awis vastgelegd dat openbaarmaking van een portret niet geoorloofd is
- als het gaat om een niet in opdracht van de geportretteerde gemaakte portret — voor
zover een redelijk belang van de geportretteerde zich daartegen verzet. Als er echter sprake
is van een in opdracht gemaakt portret - waar in dit geval van wordt uitgegaan - is artikel
20 Aw van toepassing. Dat artikel bepaalt dat de auteursrechthebbende zonder
toestemming van de geportretteerde het portret niet openbaar mag maken. Het gaat in het
onderhavige geval echter om de openbaarmaking door een niet auteursrechthebbende.

4.11. Gelet op het systeem van de wet - dat verdergaande bescherming poogt te bieden
aan een opdrachtgevende geportretteerde — en in het licht van het partijdebat zoals dat tot
op heden is gevoerd, is de rechtbank van oordeel dat in een situatie als de onderhavige
ervan uitgegaan kan worden dat in beginsel toestemming van [A] vereist is, wil De Telegraaf
het portret mogen publiceren. Het zou immers ongerijmd zijn als [A] zich slechts jegens de
maker van de foto, of althans de auteursrechthebbende, kan beroepen op het
toestemmingsvereiste en niet jegens een derde, in dit geval De Telegraaf, die zonder
daartoe gerechtigd te zijn, zonder toestemming van de maker/auteursrechthebbende en
zonder toestemming van de geportretteerde, [A], de foto’s openbaar maakt. Nu tussen
partij niet in geschil is dat die toestemming niet is gevraagd, laat staan verleend, staat
daarmee in beginsel vast dat De Telegraaf onrechtmatig handelt jegens [A].

4.12. Telegraaf Media beroept zich in dit verband op de vrijheid van meningsuiting die De
Telegraaf als journalistiek medium toekomt op grond van artikel 10 EVRM. De vorderingen
tot schadevergoeding wegens onrechtmatige daad, zoals door [A] ingesteld, vormen een
repressieve beperking van die uitingsvrijheid. Of een dergelijke beperking in
overeenstemming is met artikel 10 EVRM, hangt af van de verdere toetsing. Lid 2 van
artikel 10 EVRM bepaalt onder welke omstandigheden aan het recht op uitingsvrijheid
beperkingen gesteld mogen worden. Een dergelijk recht kan slechts worden beperkt indien
dit bij de wet is voorzien en noodzakelijk is in een democratische samenleving, bijvoorbeeld
ter bescherming van de goede naam en de rechten van anderen.

4.13. Gelet op het voorgaande is de beperking voorzien bij wet en dient de rechtbank te
beoordelen of de beperking (dat wil zeggen toewijzing van de vordering van [A])
noodzakelijk is in een democratische samenleving.

4.14. In dat verband beroept [A] zich op artikel 8 van het Europese Verdrag van de Rechten
van de Mens (EVRM), het recht op bescherming van haar privéleven.

4.15. [A] heeft de foto’s zelf openbaar gemaakt op haar website. Daar staat tegenover dat
publicatie van foto’s op een website niet zonder meer gelijkgesteld kan worden met
toestemming (in de zin van het auteursrecht of het portretrecht) voor verdere
openbaarmaking door anderen. Ook overweegt de rechtbank dat [A] bij plaatsing op haar

zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BU6005 3/4



28-11-11 Rechtspraak.nl - LUN: BU6005

eigen website in beginsel zelf enige mate van controle behoudt over de verspreiding van de
foto’s en de context waarin die foto’s zijn geplaatst. Daar staat dan weer tegenover dat haar
website toegankelijk was voor iedereen, zodat het brede publiek ook op die wijze van de
foto’s kennis kon nemen. Dat dient betrokken te worden bij de weging van het beroep van
[A] op bescherming van haar privéleven.

4.16. De ruime bescherming die de pers onder artikel 10 EVRM ten aanzien van haar
uitingsvrijheid geniet, ziet - kort gezegd - in de eerste plaats op “debate of general interest
to society” (EHRM: 59320/00 24-06-2004) terwijl daar in het onderhavige geval niet zonder
meer sprake van is. Het gaat hier om foto’s en, voorzover valt te beoordelen, om
berichtgeving met het doel “to satisfy the curiosity of a particular readership regarding the
details of the applicant’s private life”. Een dergelijke publicatie “cannot be deemed to
contribute to any debate of general interest to society”. De stellingen van Telegraaf Media
dat de afbeeldingen in een functioneel verband stonden met het artikel doordat de
afbeeldingen de gelijkenis tussen [A] en [B] illustreren en dat die gelijkenis van belang was
voor het publiek, acht de rechtbank vooralsnog onvoldoende onderbouwd en daarom
onvoldoende om publicaties van de foto’s te rechtvaardigen. Alles afwegend komt de
rechtbank tot het oordeel dat de publicatie van de foto’s een inbreuk op het privéleven van
[A] vormen, zodat zij zich in dat geval terecht beroept op artikel 8 EVRM.

4.17. Daaruit volgt dat [A] recht zou hebben op vergoeding van - als gevolg van de inbreuk
- geleden schade. Omtrent bestaan en hoogte van de vermogensschade stelt [A] echter
onvoldoende, zelfs indien wordt uitgegaan van een schending van het gestelde auteursrecht
van [A]. Met betrekking tot de immateriéle schade geldt het volgende. Een veroordeling tot
vergoeding van immateriéle schade kan slechts worden uitgesproken als aan de vereisten
daarvoor van artikel 6:106 BW is voldaan. In het onderhavige geval legt [A], zo begrijpt de
rechtbank, aan haar vordering ten grondslag dat zij in haar eer of goede naam is geschaad.
Of [A] door de publicatie van de foto’s in haar eer of goede naam is geschaad, kan de
rechtbank echter niet beoordelen zonder daarbij ook de context waarin foto’s zijn
gepubliceerd - en dus de inhoud van het artikel in De Telegraaf - te betrekken. Nu
daaromtrent niets is gesteld en het artikel niet is overgelegd, kan ook op deze gronden de
ingestelde schadevergoedingsvordering niet worden toegewezen. Voor een verwijzing naar
de schadestaatprocedure dient [A] aannemelijk te maken dat zij mogelijk schade lijdt. Nu zij
te weinig stelt om aan te nemen dat zij als gevolg van publicatie van de foto’s voor
vergoeding in aanmerking komende (vermogens- of immateriéle) schade heeft geleden, is
aan die voorwaarde niet voldaan.

5. De beslissing
De rechtbank

5.1. wijst de vorderingen af,

5.2. veroordeelt [A] in de proceskosten, aan de zijde van Telegraaf Media tot op heden
begroot op EUR 1.472,00, te vermeerderen met de wettelijke rente over dit bedrag vanaf de
veertiende dag na betekening van dit vonnis tot de dag van volledige betaling,

5.3. veroordeelt [A] in de na dit vonnis ontstane kosten, begroot op:

EUR 131,00 aan salaris advocaat,

te vermeerderen, onder de voorwaarde dat betekening van de uitspraak heeft
plaatsgevonden en de veroordeelde niet binnen veertien dagen na aanschrijving aan het
vonnis heeft voldaan, met een bedrag van EUR 68,00 aan salaris advocaat en de
exploitkosten van betekening van de uitspraak, te vermeerderen met de wettelijke rente
daarover met ingang van de veertiende dag na betekening van dit vonnis tot de dag van
volledige betaling.

5.4. verklaart dit vonnis wat betreft de kostenveroordeling uitvoerbaar bij voorraad.

Dit vonnis is gewezen door mr. R.H.C. van Harmelen en in het openbaar uitgesproken op 23
november 2011.7?

zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BU6005 4/4



