
Raad voor de Journalistiek 16 september 2011, nr. 2011/60 (X 
tegen hoofdredacteur TROS Radar) 

X tegen de hoofdredacteur van TROS Radar 

Nummer 2011/60 

Zittingsdatum 2011-08-12 

Datum 2011-09-16 

klagers X 

betrokkenen de hoofdredacteur van TROS Radar 

medium TROS Radar 

beslissing deels gegrond,onthouding oordeel 

journalistieke 
werkwijze 

camera-overvaltechniek, hoor en 
wederhoor 

feitenweergave 
onjuiste berichtgeving, tendentieuze 
berichtgeving 

privacy 
foto's, vermelding persoonlijke 
gegevens 

procedure 
medewerking aan procedure, 
versnelde behandeling 

aard van het medium televisie (publieke omroep) 

casus 

Beslissing van de Raad voor de Journalistiek 
inzake de klacht van 
  
X 
  
tegen 
  
de hoofdredacteur van TROS Radar 
  
Bij brief van 7 juli 2011 met dertien bijlagen heeft mr. drs. F. 
Beenhakker, advocaat te Groningen, namens X (hierna: 
klager) een klacht ingediend tegen de hoofdredacteur van 
TROS Radar (hierna: verweerder). Daarbij heeft klager 
verzocht om versnelde behandeling. Gelet op artikel 2 lid 3 
van het Reglement voor de werkwijze van de Raad, heeft 
de voorzitter van de Raad dit verzoek toegewezen. 
Verweerder heeft bij e-mail van 15 juli 2011 te kennen 
gegeven aan de procedure geen medewerking te verlenen. 
  
De zaak is behandeld ter zitting van de Raad van 12 
augustus 2011. Klager is daar verschenen, vergezeld door 
voornoemde mr. Beenhakker. 
  
Een der leden van de Raad heeft zich verschoond. Klager 
heeft desgevraagd geen bezwaar gemaakt tegen 
behandeling van de zaak door de voorzitter en overige 
leden. 
  
Voorafgaand aan de zitting heeft de Raad opnamen van de 
gewraakte uitzendingen bekeken. 
  
DE FEITEN 
  
Op 10 januari 2011 is in een televisie-uitzending van TROS 
Radar aandacht besteed aan de werkwijze van klager in het 
[…]ziekenhuis in […]. Presentatrice A. Hertsenberg leidt de 
uitzending in als volgt: 
“Vanavond hebben we een ongelooflijk verhaal voor u. Een 
medisch schandaal van ongekende omvang dat hier in 
Nederland plaatsgevonden heeft, maar wat maar 

mondjesmaat naar buiten is gebracht. Een aantal 
gedupeerden is hier vanavond in de studio aanwezig, 
welkom. Maar laten we beginnen bij het begin. Dokter [X], 
een orthopedisch chirurg, belooft zijn patiënten dat ze na de 
operatie dansend en huppelend het [...]ziekenhuis in [...] 
zullen verlaten. Maar dat gebeurt niet. Mensen worden na 
de operatie schreeuwend wakker van de pijn en een aantal 
raakt verlamd. De patiënten verlaten het ziekenhuis niet 
huppelend, maar in een rolstoel.” 
Vervolgens worden in de uitzending ex-patiënten van klager 
aan het woord gelaten die onder meer de volgende 
uitspraken doen: 
“Hij beloofde kwaliteit van leven en dat ik alles weer kon.” 
en 
“Hij beloofde mij dat ik zo goed als pijnvrij zou zijn, en dat ik 
gewoon weer mijn leven kon leiden dat ik altijd wou.” 
Verderop zegt Hertsenberg: 
“Pijnvrij, dat willen ze allemaal. Dokter [X] belooft dat hij de 
bestaande rugklachten zal verhelpen.” 
en 
“Magret belandt in een rolstoel, kan niet meer thuis wonen 
en moet haar gezin achterlaten omdat ze naar een 
verpleeghuis moet. Pas veel later wordt duidelijk, wat er bij 
haar is misgegaan.” 
 
 
en 
“Achteraf blijkt dat dokter [X] ook bij Françoise een zenuw 
heeft geraakt. Daarnaast zweeft er ook nog een loszittend 
plaatje in haar rug. Ze loopt, nu zestien jaar na de operatie, 
nog steeds met krukken en het gaat alleen maar slechter. 
(…) Door toedoen van één dokter is hun leven volledig 
verwoest.” 
In de studio vervolgt Hertsenberg: 
 “Onvoorstelbaar veel leed veroorzaakt door één man: 
dokter [X]. Inmiddels zijn bij ons 125 namen van 
gedupeerde patiënten bekend. Dokter [X] is al 25 jaar 
werkzaam in het [...]ziekenhuis. Hij is het type arts dat in 
eerste instantie alle vertrouwen van de wereld wekt. In 
eerste instantie, ja. Want als er iets mis gaat is hij in geen 
velden of wegen meer te bekennen.” 
En verderop: 
“Want wat dokter [X] niet vertelt, is dat hij soms 
experimentele operaties uitvoert, de zogenaamde Dynesys-
operatie. Deze methode maakt gebruik van een beweeglijke 
verbinding tussen de wervels. Omdat er geen 
wetenschappelijk bewijs is dat het werkt, is deze operatie 
omstreden. Zowel Magret als Siska komen er pas veel later 
achter dat dokter [X] dit experiment bij hen heeft 
uitgevoerd.” 
en 
“Bij Zorgbelang hebben zich inmiddels zo'n 110 patiënten 
van dokter [X] gemeld, het ene verhaal nog schrijnender 
dan het ander. De chirurg vertelt niet alleen bij omstreden 
operaties niets over de risico's, ook bij andere operaties 
schetst hij een rooskleurig vooruitzicht en niets is minder 
waar.” 
en 
“Als wíj in het verleden van dokter [X] duiken, komen we 
erachter dat ie niet geheel brandschoon is. Al in de jaren 
'80 spant een patiënt een rechtszaak tegen hem aan. 
Dokter [X] zou een knieblessure niet goed hebben 
behandeld, waarna het been van de patiënt geamputeerd 
moest worden. De patiënt verliest de zaak. Het is niet 



bewezen dat de dokter fout heeft gehandeld. Maar in de 
jaren '90 komt de chirurg wéér in opspraak. 
Letselschadeadvocaat Ed Klungers spant dan een civiele 
procedure tegen de chirurg aan.” 
en 
“En er blijken inderdaad meerdere klachten over dokter [X] 
te zijn. Hij staat in totaal acht keer voor de rechter. 
Daarnaast krijgt hij in juni 2007 een waarschuwing en in 
januari 2009 wordt hij ook nog eens twee keer berispt door 
het Regionaal Tuchtcollege. Een berisping betekent dat een 
arts terecht wordt gewezen omdat ie ernstig verwijtbaar 
heeft gehandeld, maar verder heeft dit geen gevolgen.” 
Later meldt Hertsenberg in de studio: 
“Hoe kan het dat, ondanks de vele waarschuwingen, 
berispingen en klachten, dokter [X] jarenlang gewoon z'n 
gang kon gaan. Pas na de twee berispingen in 2009 lijkt de 
beerput echt open te gaan. De ene na de andere patiënt 
meldt zich bij het [...]ziekenhuis. Het ziekenhuis kan dan 
niets anders meer doen dan dokter [X] te ontslaan. Men 
heeft het dan nog, tegen beter weten in, over „enkele‟ 
patiënten.” 
Er worden beelden getoond van een persconferentie van 
het [...]ziekenhuis waarin wordt gemeld dat afscheid wordt 
genomen van klager. 
Hertsenberg bericht verderop in de uitzending: 
“Na de berispingen in 2009 stelt het ziekenhuis een 
onafhankelijke onderzoekscommissie in. Een van de 
conclusies is dat dokter [X] een té groot risico vormt voor 
het ziekenhuis én voor de patiënten. (…)” 
En voorts: 
 “Dokter [X] voert zijn operaties niet goed uit, communiceert 
slecht met zijn patiënten, ook zijn dossiers houdt hij amper 
bij, maar hij komt er jaren mee weg. Volgens Jacques 
Loomans creëert dokter [X] voor zichzelf een soort 
machtspositie en daarom kan hij jarenlang zijn gang gaan.” 
en 
“Patiënten van dokter [X] zijn getekend voor het leven. Ze 
kunnen niet meer werken, hebben constant medicatie 
nodig, zijn gehandicapt geraakt en moeten hun huis 
aanpassen. Naast het persoonlijk leed, heeft dit ook grote 
financiële gevolgen.” 
Later meldt Hertsenberg dat ze klager vragen voor wil 
leggen en hem een bezoek brengt. In beeld is een journalist 
die aanbelt aan de deur van klager. 
Journalist: 
“Goedemorgen, meneer [X]?” 
Klager: 
“Goededag” 
Journalist: 
“Dag, mijn naam is Niels van Nimwegen, ik ben van 
televisieprogramma Radar. Zou ik even met u kunnen 
spreken?” 
Klager: 
“Dat denk ik niet.” 
Journalist: 
“Nee. Dat kan niet omdat u niet wilt reageren op camera?” 
Klager: 
“Nee.” 
Journalist: 
“Nee. We zijn namelijk inmiddels een half jaar verder en er 
zitten een aantal mensen met enorm veel vragen. Ik hoop 
dat u dat ook begrijpt.” 
Klager: 
“Neemt u contact op met Floris Beenhakker.” 

Journalist: 
“Ja, daar hebben wij contact mee gehad meneer [X]…” 
Klager doet de deur dicht, waarop de journalist opnieuw 
aanbelt. 
Hertsenberg eindigt de uitzending met: 
“Als u ook denkt gedupeerd te zijn door dokter [X], willen we 
graag dat u ditmaal mailt naar een speciaal e-mailadres, 
operatiedokter[X]@tros.nl.(...)” 
  
Op 21 maart 2011 is in een televisie-uitzending van TROS 
Radar wederom aandacht besteed aan klager. 
Presentatrice Hertsenberg doet in deze uitzending de 
volgende uitspraken: 
“Als een arts een fout maakt gaat het slachtoffer vaak voor 
een second opinion naar een andere arts. Dit deden de 
slachtoffers van orthopedisch chirurg dokter [X] ook. Veelal 
kwamen ze bij dezelfde artsen terecht.” 
En verderop: 
“Waarom trokken die artsen niet aan de bel toen er nog 
veel leed voorkomen had kunnen worden? Maar eerst terug 
naar het begin. In januari zag u in Radar een 
letselschadezaak die z'n weerga niet kent. Eén 
orthopedisch chirurg, dokter [X], maakt tientallen 
slachtoffers in het [...]ziekenhuis in [...]. Destijds ging het 
nog om 125 slachtoffers, inmiddels zijn er bij ons ruim 300 
klachten over deze ene dokter binnengekomen. Dokter [X] 
was maar liefst 25 jaar werkzaam in het [...]ziekenhuis en 
kon er al die tijd gewoon z'n gang gaan.” 
en 
“Dokter [X], een orthopedisch chirurg die in 25 jaar tijd veel 
operaties uitvoert. Veel goede operaties, maar ook veel 
slechte. In de uitzending van januari ziet u onder meer het 
verhaal van Magret Sijm-Smal, een vrouw van 47 die na 
haar operatie verlamd raakt en nu de rest van haar leven in 
een rolstoel moet doorbrengen.” 
en 
 
 
“In januari hebben we het nog over 125 klachten, maar dat 
aantal loopt na de uitzending al snel op. Onze mailbox 
stroomt vol. De teller staat nu op ruim 300 klachten. Het 
ene verhaal nog schrijnender dan het andere.” 
en 
“Dokter [X], hier aan het werk te zien, schetst namelijk een 
te rooskleurig beeld van een leven zonder pijn. Hij belooft 
z'n patiënten dat ze na de operatie huppelend het 
ziekenhuis zullen verlaten. Het tegendeel is waar.” 
en 
“Dokter [X] voert in veel gevallen een experimentele 
operatie uit, zonder dit te melden en het ziekenhuis doet 
niets, terwijl dokter [X] meerdere keren in opspraak raakt. 
Hij staat in totaal 8 keer voor de rechter, krijgt in juni 2007 
een waarschuwing en wordt in januari 2009 2 keer berispt 
door het Regionaal Tuchtcollege.” 
en 
“Uit de verhalen blijkt dat dokter [X] een machtspositie voor 
zichzelf creëert. Hij werkt immers al 25 jaar in het 
[...]ziekenhuis en doet moeilijke en vooral véél operaties. 
Hem aanspreken op eventuele fouten, is lastig, zo vertelt 
een arts in opleiding die in het verleden met dokter [X] heeft 
samengewerkt, maar anoniem wil blijven.” 
  
Op 9 mei 2011 is in een televisie-uitzending van TROS 
Radar deels aandacht besteed aan klager. In deze 



uitzending komt een woordvoerder van de politie […] aan 
het woord. Naar aanleiding van een aantal aangiften wordt 
er een oproep gedaan voor mensen om zich te melden bij 
de politie. Er wordt een inventarisatie gemaakt om te bezien 
of een strafproces tegen klager kan worden opgestart. 
  
Op 16 mei 2011 is in een televisie-uitzending van TROS 
Radar wederom deels aandacht besteed aan klager. In 
deze uitzending meldt presentatrice Hertsenberg onder 
meer het volgende: 
“Brengt mij tot een, eh, ander voorbeeld. De specialist die 
jarenlang mensen geopereerd heeft met omstreden 
methodes. Gevolg: honderden mensen zijn blijvend slechter 
eraan toe dan vóór de operatie.” 
en 
“Door toedoen van één dokter is hun leven verwoest. 
Dokter [X], orthopedisch chirurg in het [...]ziekenhuis. Hij 
deed operaties die omstreden zijn, zoals de Dynesys-
methode. Deze experimentele operatie, maar ook andere 
operaties, liepen volledig verkeerd af, met als gevolg niet 
meer kunnen lopen en voortdurende pijnen.” 
en 
“Pas na acht rechtszaken, twee berispingen en één 
waarschuwing is dokter [X] op non-actief gesteld. De 
patiënten worden niet gehoord.” 
  
Daarnaast zijn de uitzendingen van TROS Radar van 10 
januari 2011 en 21 maart 2011 op de internetsite van TROS 
Radar inhoudelijk aangekondigd en is een publicatie 
verschenen onder de kop “Orthopeed [X] dupeert tientallen 
patiënten”. 
  
HET STANDPUNT VAN KLAGER 
  
Klager stelt dat de gewraakte uitzendingen tendentieus en 
eenzijdig zijn, waardoor een onjuist beeld van hem is 
ontstaan en het publiek is misleid. Er worden volgens hem 
negatieve uitlatingen over zijn persoon gedaan waarbij 
geen onderscheid wordt gemaakt tussen feiten, beweringen 
en meningen. Verweerder heeft zich willens en wetens 
uitgelaten op een wijze alsof de beschuldigingen 
vaststaande feiten zijn. In de uitzending wordt ten onrechte 
gesuggereerd dat de causaliteit tussen het vermeende 
handelen of nalaten van klager en de situatie van de 
desbetreffende patiënten vaststaat. 
Verder stelt klager dat hij door verweerder is benaderd via 
de makelaar bij wie hij zijn woonhuis te koop heeft staan. 
Klager acht de wijze waarop verweerder contact met hem 
heeft gezocht laakbaar. Daarbij merkt klager op dat de 
makelaar inhoudelijk inzage kreeg in de vragen van 
verweerder. 
Klager veronderstelde dat sprake was van enige beperkte 
aandacht aan enkele klachten van patiënten in relatie tot 
het geschil met het ziekenhuis. Daarom stelde klager dat de 
televisie-uitzending niet het geëigende platform was om 
zich nader over de kwestie uit te laten. Ter zitting voert 
klager voorts aan dat het voor hem niet mogelijk was te 
reageren op de kwesties, omdat hij zich als arts aan het 
medisch beroepsgeheim moet houden. 
Ter zitting stelt klager dat hij aan verweerder kenbaar heeft 
gemaakt dat hij geen behoefte had om te reageren. Hij 
benadrukt dat niet over de ervaringen van de patiënten is 
gesproken. De kwestie waarop de uitzending naar de indruk 
van klager betrekking zou hebben – een arbeidsrechtelijk 

conflict – was op dat moment onder de rechter. Door de 
wijze waarop verweerder kort van tevoren klager heeft 
benaderd is hem niet voldoende gelegenheid geboden om 
te reageren op de aantijgingen. Ook in de 
vervolguitzendingen is geen gelegenheid geboden tot 
wederhoor. Wel is duidelijk gemaakt dat verweerder te allen 
tijde contact kan opnemen met de advocaat van klager. Dit 
heeft verweerder echter nagelaten. 
Klager stelt dat het ontoelaatbaar is dat een medewerker 
van verweerder hem tegen zijn wil in heeft overvallen met 
een draaiende camera en microfoon voordat deze zich 
bekend heeft gemaakt als journalist. Volgens klager was 
verweerder reeds kenbaar gemaakt dat de contacten met 
klager via zijn advocaat moesten lopen. Hij meent dat er 
geen enkele reden bestond voor de overval-journalistiek. 
Veel van de uitlatingen van personen die aan het woord 
komen hebben volgens klager het karakter van 
beschuldigingen. Verweerder heeft echter geen onderzoek 
gedaan of een deugdelijke grondslag bestaat voor deze 
beschuldigingen. Volgens klager was juist extra 
zorgvuldigheid geboden nu de aan het woord gelaten 
personen in conflict met hem waren dan wel anderszins 
belanghebbende bij de gang van zaken waren. 
Daarnaast zijn willens en wetens uitspraken gedaan die in 
strijd zijn met de feiten en is sprake van een kwaadaardige 
opstelling van verweerder ten opzichte van klager. Zo 
beweert verweerder onder andere dat in het verleden 
sprake zou zijn geweest van acht rechtszaken tegen klager 
en wordt een onvolledig beeld geschetst over tuchtzaken 
jegens klager. Klager betwist het aantal rechtszaken en 
wijst erop dat verweerder het aantal rechtszaken op geen 
enkele wijze documenteert. Ook wordt niet gemeld dat de 
twee uitspraken van het Tuchtcollege niet in kracht van 
gewijsde zijn gegaan omdat klager beroep heeft 
aangetekend. De uitspraak “Maar in de jaren negentig komt 
de chirurg weer in opspraak”, terwijl in de jaren ‟80 niet is 
bewezen dat klager fout heeft gehandeld, acht klager 
illustratief voor de kwaadaardige opstelling van verweerder. 
Klager stelt ter zitting dat verweerder zich slechts heeft 
gebaseerd op ontevreden patiënten. 
Verder wijst klager erop dat de „onafhankelijke‟ 
onderzoekscommissie een commissie betreft die is 
ingesteld door de Raad van Bestuur van het ziekenhuis. 
De kwalificatie „experimenteel‟ ten opzichte van de 
Dynesys-behandeling is volgens klager eenmalig gebruikt 
door de ingestelde onderzoekscommissie, maar is in een 
arbitraal vonnis van het Scheidsgerecht Gezondheidszorg 
als onjuist van de hand gewezen. Ter zitting benadrukt 
klager dat meerdere artsen in Nederland de methode 
gebruiken. De bewering van verweerder dat in een arbitraal 
vonnis is geconcludeerd dat sprake is van rechtmatige 
opzegging van de overeenkomst is eveneens onjuist, aldus 
klager. Indien verweerder deugdelijk onderzoek had 
verricht, waren deze onjuistheden niet vermeld. Verweerder 
had dit kunnen weten en heeft hiermee onwaarheden geuit 
en geen zorg gedragen voor een waarheidsgetrouwe 
berichtgeving. Klager stelt dat het publiek is misleid en dat 
hij onherstelbaar is aangetast in zijn eer en goede naam en 
daarmee grote schade is berokkend. 
Ten slotte stelt klager dat zijn privacy in ernstige mate is 
geschaad. In de uitzendingen wordt klager met naam en 
toenaam genoemd en zijn beeltenis wordt eveneens bij 
herhaling getoond. Omdat klager niet meer werkzaam was 
als orthopedisch chirurg had bij een neutrale vermelding 



geen verwarring bij het publiek kunnen ontstaan ten 
opzichte van beroepsgenoten van klager. Hij stelt dat er 
geen enkel maatschappelijk belang was gediend bij het 
openlijk publiceren van zijn naam. De publicatie van zijn 
naam en beeltenis staat niet in redelijke verhouding tot het 
maatschappelijk belang van de publicatie, aldus klager. 
  
BEOORDELING VAN DE KLACHT 
  
De klacht bestaat uit de volgende onderdelen: 

1. er is sprake van tendentieuze berichtgeving, 
waarbij onvoldoende is onderzocht of een 
deugdelijke grondslag bestaat voor de 
beschuldigingen; 

2. er is onvoldoende wederhoor toegepast; 
3. de privacy van klager is ongerechtvaardigd 

aangetast. 

  
De Raad stelt voorop dat een journalist en zijn redactie vrij 
zijn in de selectie van nieuws. Het is dan ook aan de 
redactie om te bepalen vanuit welke invalshoek(en) een 
onderwerp wordt belicht en in welke context het bericht 
wordt gebracht. De aanleiding voor de gewraakte 
uitzendingen is kennelijk een groot aantal klachten met 
betrekking tot het functioneren van klager als orthopedisch 
chirurg. Het aan het licht brengen van dergelijke vermeende 
misstanden heeft maatschappelijk belang. In zoverre stond 
het verweerder vrij om in de uitzending de werkzaamheden 
van klager kritisch te belichten. 
Het voorgaande neemt echter niet weg dat de journalist 
eenzijdige en tendentieuze berichtgeving dient te vermijden 
(zie punt 1.5. van de Leidraad van de Raad). Dit brengt 
mee dat op de journalist de verantwoordelijkheid rust om – 
zeker in een consumentenprogramma als Radar – zoveel 
mogelijk een gebalanceerd beeld te schetsen. 
  
Ad 1. 
Kern van dit klachtonderdeel is dat verweerder betreffende 
een groot aantal aan de orde gestelde zaken niet 
waarheidsgetrouw en tendentieus heeft bericht, waarbij 
ongefundeerde ernstige beschuldigingen aan het adres van 
klager zijn geuit. 
Bij zijn beraadslaging is de Raad tot het inzicht gekomen 
dat de beoordeling van dit onderdeel van de klacht niet met 
de vereiste zorgvuldigheid kan geschieden. Verweerder 
heeft ervoor gekozen geen verweer te voeren en heeft 
derhalve de Raad geen informatie verschaft omtrent de 
wijze waarop de berichtgeving tot stand is gekomen. De 
Raad betreurt deze houding, omdat daarmee een 
onafhankelijke journalistieke toetsing van de handelwijze 
van verweerder ernstig wordt bemoeilijkt. In het bijzonder in 
de onderhavige zaak is voor een weloverwogen oordeel 
een bredere kennis van de feiten nodig dan waarover de 
Raad beschikt. Gezien de complexiteit van de klachten met 
betrekking tot de medische behandelingen kan de Raad 
geen gefundeerd oordeel geven zonder diepgaand 
feitenonderzoek, hetgeen echter mede door de houding van 
verweerder niet mogelijk is. De procedure bij de Raad leent 
zich er niet voor dat de Raad een dergelijk feitenonderzoek 
buiten (een der) partijen om verricht. Op grond van artikel 9 
lid 4 van het Reglement voor de werkwijze van de Raad 
onthoudt de Raad zich daarom van een oordeel over dit 

klachtonderdeel. 
  
Ad 2. 
De Raad stelt voorop dat de journalist, indien dit 
redelijkerwijs mogelijk is, wederhoor toepast bij betrokkenen 
die door een publicatie worden gediskwalificeerd. De 
beschuldigde krijgt voldoende gelegenheid om, zonder 
onredelijke tijdsdruk, bij voorkeur in dezelfde publicatie te 
reageren op de aantijgingen. (zie punt 2.3.1. van de 
Leidraad) 
  
Wederhoor ten aanzien van de uitzending van 10 januari 
2011 
In dit kader staat niet ter discussie dat verweerder in een e-
mail van 22 december 2010 – dus ruim vóór de uitzending 
van 10 januari 2011 – contact heeft gezocht met klager via 
diens makelaar. Uit de stukken blijkt dat dit bericht nog 
diezelfde dag per e-mail aan klager is doorgestuurd. In het 
bericht is uitdrukkelijk vermeld dat verweerder met klager in 
contact wil komen, omdat hij een aantal ervaringen heeft 
ontvangen van patiënten die door klager zijn geopereerd en 
hij daarover klagers kant van het verhaal zou willen horen. 
Deze handelwijze, de poging om klager indirect te bereiken 
via zijn makelaar, kan – zeker nu niet is gebleken dat 
verweerder zich eerder had ingespannen om rechtstreeks 
in contact te komen met klager – volgens de Raad niet 
worden beschouwd als een deugdelijke en bonafide poging 
tot het toepassen van wederhoor; de Raad vindt deze 
ongebruikelijke route zodanig ongepast dat verweerder 
daarmee journalistiek onzorgvuldig heeft gehandeld. 
  
Het onvoorbereid met draaiende camera aan iemand 
vragen om een reactie kan – vanwege het intimiderende 
karakter ervan – in beginsel niet worden aangemerkt als 
een serieuze manier tot het bieden van gelegenheid tot 
wederhoor (vgl. RvdJ2010/30). 
Uit de stukken blijkt dat al zeven dagen voordat met 
draaiende camera een bezoek werd gebracht aan klagers 
woning, aan verweerder bekend was gemaakt dat hij zich 
voor overleg met betrekking tot het televisieprogramma 
TROS Radar diende te wenden tot klagers advocaat. De 
Raad apprecieert het dat verweerder prijs stelde op een 
persoonlijke reactie van klager op de door voormalige 
patiënten geuite beschuldigingen, maar om met klager in 
contact te komen had verweerder op dat moment – vier 
dagen voor de uitzending – zich kunnen inspannen om dit 
op andere wijze te realiseren. Niet is gebleken dat 
verweerder dat ook daadwerkelijk heeft gedaan. Voor 
het ultimum remedium van een overval met draaiende 
camera bestond volgens de Raad op dat moment derhalve 
nog geen rechtvaardiging. 
  
Uit de stukken blijkt verder dat de advocaat van klager, naar 
aanleiding van het bezoek aan klagers woning, in een per 
e-mail verstuurde brief van 6 januari 2011 aan verweerder 
onder meer het volgende heeft bericht: 
“Namens cliënt heb ik hedenmiddag telefonisch contact met 
u gehad. Aangaande de zaak zelf heb ik u toen het 
navolgende laten weten: Uw suggestie dat cliënt of zijn 
advocaat zich van de desbetreffende kwestie weinig aan 
zou trekken is niet alleen onbegrijpelijk maar ook volstrekt 
onjuist. Nu de kwestie van cliënt onder de rechter is, 
althans onder het arbitragerecht, is dit echter niet het 
moment en is TROS Radar niet het platform om op deze 

http://www.rvdj.nl/2010/30


kwestie in te gaan. Cliënt wenst hierover derhalve in de 
media thans geen uitspraken te doen. 
Cliënt staat TROS Radar toe de cursief geplaatste tekst 
letterlijk te citeren.” 
Uit deze brief maakt de Raad op dat bij verweerder bekend 
had kunnen zijn dat bij klager c.q. diens advocaat de 
strekking van de uitzending wellicht onvoldoende duidelijk 
was. Het had op de weg van verweerder gelegen klager 
c.q. diens advocaat daarover nader te informeren althans 
op zijn minst de cursieve passage uit de brief van 6 januari 
in de uitzending te verwerken. Niet gebleken is dat het een 
of het ander is gebeurd. 
  
Een en ander leidt tot de conclusie dat verweerder ten 
aanzien van de uitzending van 10 januari 2011 niet op 
deugdelijke wijze wederhoor heeft toegepast. 
  
Wederhoor ten aanzien van de vervolguitzendingen 
Met betrekking tot de vervolguitzendingen – gedateerd ná 
10 januari 2011, waarin de zaak vanuit andere 
invalshoeken opnieuw wordt belicht – is niet gebleken dat 
verweerder enige poging heeft ondernomen om klager 
gelegenheid te bieden om te reageren op de 
beschuldigingen. Het was verweerder bekend dat deze 
mogelijkheid bestond via de advocaat van de klager. Door 
dit na te laten heeft verweerder de grenzen overschreden 
van hetgeen, gelet op de eisen van journalistieke 
verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is. Op 
dit punt is de klacht dan ook gegrond. 
  
Ad 3. 
Gelet op hetgeen de Raad hiervoor heeft overwogen ten 
aanzien van de maatschappelijke relevantie van de 
uitzendingen, bestaat geen grond voor het oordeel dat 
verweerder de belangen van klager bij de bescherming van 
zijn privacy onvoldoende heeft afgewogen tegen het 
maatschappelijk belang dat met de publicatie is gediend. 
Klager was destijds een expert op het gebied van 
orthopedische chirurgie en als zodanig kenbaar voor het 
publiek. Daarnaast kan de vermelding van de naam van 
klager van belang zijn omdat verwarring met 
beroepsgenoten hiermee kan worden voorkomen. Aldus 
kan niet worden geconcludeerd dat de privacy van klager 
door het vermelden van zijn naam en de weergave van zijn 
foto disproportioneel is geschaad. Dit onderdeel van de 
klacht is dan ook ongegrond. 
 
BESLISSING 
  
De Raad onthoudt zich van een oordeel voor zover de 
klacht betrekking heeft op tendentieuze berichtgeving en 
publiceren van ongefundeerde beschuldigingen. De klacht 
is gegrond voor zover deze betrekking heeft op het 
onvoldoende toepassen van wederhoor. Voor het overige is 
de klacht ongegrond. 
  
De Raad verzoekt verweerder bij voorkeur aan deze 
beslissing aandacht te besteden in een uitzending van 
TROS Radar en anders deze beslissing integraal of in 
samenvatting op zijn website dan wel in een ander daartoe 
geëigend medium te publiceren. 
  
Aldus vastgesteld door de Raad op 16 september 2011 
door mr. V.H.G. Lebesque, voorzitter, M.C. Doolaard, mw. 

J.R. van Ooijen en mw. drs. F. Santing, leden, in 
tegenwoordigheid van mr. H. Osinga, secretaris, en mr. M. 
Steenbergen, plaatsvervangend secretaris. 

 

 


