DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op maandag 30 november 2020
IEF 19550

VMC webinar over desinformatie

Vrijdagmiddag 11 december 2020, 15.00-17.00 uur - Online

Iedereen kan in een oogwenk content online zetten. Ongefilterd en desgewenst anoniem. Een deel van die content is helaas onrechtmatig. Maar wat online staat is niet eenvoudig weg te krijgen.
De hoeveelheid desinformatie over COVID-19 neemt met de dag toe. Dit kan tot maatschappelijke ontwrichting leiden wanneer grote groepen mensen gaan geloven in complottheorieën en zich daardoor niet langer aan de richtlijnen van de overheid willen houden.
Denk ook aan het verspreiden van politieke advertenties waarbij de afzender zich niet bekend maakt. Advertenties die er uitzien als nieuws en worden gericht op zorgvuldig geselecteerde doelgroepen. Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 3 november 2020 achter de rug en met het oog op de Nederlandse parlementsverkiezingen van 17 maart 2021 is dit onderwerp belangrijker dan ooit.
‘Notice and takedown’ werkt in de praktijk onvoldoende. Welke praktische en juridische instrumenten kunnen desinformatie indammen? Wat is de juridische stand van zaken? Welke ontwikkelingen zijn er in regulering en zelfregulering?

Tijdens dit webinar geven de volgende experts een inleiding. Er is uiteraard ook ruimte voor het stellen van vragen en discussie.
•    Amber Mechelse, ambtenaar bij de Afdeling Democratie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, zal inzicht geven in het perspectief van de wetgever en de initiatieven vanuit de overheid om desinformatie te bestrijden;
•    Joris van Hoboken, hoogleraar bij de Vrije Universiteit Brussel en senior onderzoeker bij het Instituut voor Informatierecht (IViR) van de Universiteit van Amsterdam, is mede-auteur van het rapport ‘Het juridisch kader voor de verspreiding van desinformatie via internetdiensten en de regulering van politieke advertenties’;
•    Oskar Mulder, advocaat bij Van Kaam Advocaten en lid van de VMC-Studiecommissie Poortwachters en onrechtmatige User Generated Content, zal aan de hand van een concrete casus de juridische dilemma’s schetsen; en
•    Dorien Verhulst, advocaat bij Brinkhof, staat Google en YouTube bij in hun strijd tegen de verspreiding van desinformatie en zal het perspectief van een poortwachter schetsen.

De middagvoorzitter is Tarlach McGonagle, bestuurslid van de VMC, hoogleraar Mediarecht & Informatiesamenleving bij de Universiteit Leiden en senior onderzoeker/docent werkzaam bij het IViR.
Het webinar begint om 15.00 uur (virtuele inloop vanaf 14.45 uur) en wordt rond 17.00 uur afgesloten. Nadere details ontvangt u na aanmelding.
Dit VMC-webinar wordt georganiseerd in samenwerking met deLex Media, de uitgever van het tijdschrift Mediaforum van de VMC.
Aanmelding kan door een e-mail te sturen aan info@delex.nl of via www.delex.nl/shop/opleidingen. Deelname is voor VMC-leden en studenten gratis. Niet-leden betalen € 100,-.
Indien u advocaat bent kunt u een deelname-certificaat krijgen om het gevolgde webinar voor twee opleidingspunten te kunnen opgeven bij de NOvA.