Gepubliceerd op dinsdag 14 december 2004
IEF 37
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Merkenrecht

Niet echt merkenrecht, maar hangt er wel een beetje tegenaan: Ahold moet predikaat Koninklijk waarmaken. Ahold krijgt een jaar de tijd om aan te tonen dat het supermarktconcern het predikaat Koninklijk nog steeds waardig is. Shell houdt wel het predikaatDat heeft een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst gezegd. Het proefjaar voor Ahold volgt uit nieuwe regels rond het verlenen en behouden van het predikaat, die vorige week woensdag bij Koninklijke Beschikking zijn vastgesteld. Voorheen kon een 'koninklijke' onderneming met een beschadigde reputatie al het predikaat worden ontnomen.


Onder de nieuwe regels krijgt het beschadigde bedrijf een jaar de tijd om aan te tonen welke maatregelen het heeft getroffen om herhaling te voorkomen. Aanleiding om de regels te wijzigen waren ‘recente gebeurtenissen in het bedrijfsleven', aldus de RVD-woordvoerder.
Voor Koninklijke/Shell Groep, dat dit jaar reputatieschade opliep door een forse afwaardering van de olie- en gasreserves, geldt geen 'proefperiode'. Het concern behoudt ook het predikaat Koninklijk als het volgend jaar verder gaat als de Britse vennootschap Royal Dutch Shell. www.adformatie.nl