Gepubliceerd op maandag 23 mei 2005
IEF 373
De weergave van dit artikel is misschien niet optimaal, omdat deze is overgenomen uit onze oudere databank.

Birkenstock tegen birkenstock

Christian Birkenstock, eigenaar van het gelijknamige  en steeds hipper wordende sandalenmerk, komt maar niet van zijn vrouw af. Direct na de echtscheiding, twee jaar geleden, is ex-vrouw Susanne Papenbrock een eigen sandalenlijn begonnen die ze in reclames aanprijst onder de naam van Birkenstock. Christian Birckenstock  vindt dat probeert mee te liften op zijn succes en om daar een eind aan te maken heeft hij een rechtszaak tegen haar aangespannen. De twist wordt door sommige Duitse kranten al omschreven als ,,Dallas aan de Rijn''.


De sandalen van  Susanne Birkenstock dragen het merk Beautystep en zouden als twee druppels water lijken op de echte Birkenstocks en in advertenties werd ook net iets te nadrukkelijk de bedrijfsnaam Susanne Birkenstock International genoemd. De sandalen blijken een succes. Er zijn inmiddels zo'n 40.000 paar van verkocht in Duitsland, Oostenrijk en Zwisterland.
 
Drie maanden geleden heeft de rechter in Keulenbepaald dat Susanne Birkenstock haar sandalen mag blijven verkopen, mits ze haar naam niet al te prominent vermeldt. Haar bedrijf is inmiddels omgedoopt in SB International. De reclames vermelden in kleine letters: ,,ontworpen door Susanne Birkenstock''. Binnenkort wil ze haar bedrijf uitbreiden naar Amerika, na Duitsland de belangrijkste afzetmarkt voor de echte Birkenstocks